DAB logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Strategi
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Om os
  • Energi
  • Ydelser
  • Ladestandere

Om os

  • DAB's organisation
  • DAB's administrationsmodel
  • Velkommen til DAB
  • Strategi
  • Kommunale boliger
  • Byg og renovering
  • Energi
    • Ydelser
      • Forbrugsregnskaber og måling
      • Indeklima
      • Energimærkning
      • Energistyring
      • Grønne ambassadører
      • Optimering af energianlæg
      • Projektgranskning
      • Sparring og rådgivning
      • Energitjek
      • Solceller
      • Ladestandere
      • Delebiler
  • Landskab
  • DAB's ydelser
Tilbage

Ladestandere

Flere boligafdelinger vælger at få sat ladestandere til elbiler op.

Boligafdelingen kan vælge at købe en ladestander og selv stå for afregning af strømmen. Den administrative del kan også overlades til en ladeadministrator, der har etableret et opkrævningssystem. Typisk koster det mellem 50.000 og 100.000 kroner at etablere en ladestander (2025-priser).

Ofte vælger afdelingerne dog at overdrage hele ansvaret for ladestanderne til en ladeoperatør via en brugerbetalt ladestander.

Overordnet set indebærer en brugerbetalt løsning, at ladeoperatøren får lov til at etablere ladestandere på afdelingens areal og derefter får deres investering tilbagebetalt via prisen på opladning. Det er altså alene brugerne af ladestanderne, der betaler for arrangementet.

  • Aftalen er i princippet en aftale, hvor afdelingen giver ladeoperatøren lov til at etablere en ladestander på afdelingens område.
  • Ladeoperatøren betaler ikke leje for arrangementet, og afdelingen betaler ikke ladeoperatøren for at stille ladestandere til rådighed.
  • Afdelingen forpligter sig til at lade ladeoperatøren beholde ladestanderen på den (i fællesskab) valgte plads i en bestemt periode fra aftaletidspunktet (typisk omkring 10 år).
  • Afdelingen kan vælge at skilte sig til, at det kun er beboere, der må benytte ladestanderen.
  • Afdelingen kan vælge at overlade overvågning til for eksempel Q-park
  • Afdelingen kan vælge at etablere ladestandere fra andre ladeoperatører ved samme p-pladser som ladestanderen fra den først valgte ladeoperatør.
  • Al køb af strøm fra ladestanderne foregår mellem laderen (beboerne) og ladeoperatøren.
  • Ladestrømmen sælges efter ladeoperatørens normale takster, der ses på deres hjemmeside.
  • Køb af strøm til ladestanderen og elkapacitet foregår direkte mellem elselskabet og ladeoperatøren.
  • Der er ingen krav om mindste salg af strøm fra ladestanderne.
  • Som udgangspunkt (der kan være undtagelser) vil ladeoperatøren etablere en ladeløsning i afdelingen på en af ladeoperatøren udvalgt placering. Ønsker afdelingen et større antal eller andre placeringer end foreslået af ladeoperatøren, kan dette udføres mod en egenbetaling fra afdelingen.

 

Tip en ven Print siden Del på Facebook Del på LinkedIn

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt