Husordensklager
Indledning
Boligorganisationen skal sørge for, at der hersker god orden i den almene boligafdeling. DAB behandler på vegne af de administrerede Boligselskaber klager fra beboere således, at vi i fornødent omfang kan agere over for de beboere, der bl.a. tilsidesætter god skik og orden. Reglerne for god skik og orden følger bl.a. af den husorden, som beboerne har vedtaget på afdelingsmødet.
I forbindelse med vores håndtering af klagesager behandler vi en række personoplysninger elektronisk, hvilket vi er forpligtet til at orientere nærmere om, herunder hvilke oplysninger vi indhenter, registrerer eller i øvrigt behandler og formålet hermed mv.
Formål mv.
Hvis en beboer ønsker at klage over en anden beboer, giver klageren dermed en række personoplysninger om en eller flere andre beboere samt om sig selv.
Oplysningerne er nødvendige for, at vi kan oprette en klagesag og tage stilling til det, der klages over. Vi skal også bruge oplysningerne, så vi eventuelt kan kontakte klager om sagen.
Vi skal endvidere bruge oplysningerne til at skrive til den, der klages over, om sagen og det videre forløb.
Personoplysninger og behandlingsgrundlag
Som led i håndteringen af klagesager behandler vi følgende oplysninger om klager og eventuelle vidner:
- Navn
- Adresse
- bolignummer
- Eventuel e-mail adresse
- Eventuelt telefonnummer
- Dato/tidspunkt for hændelsen, der klages over
- Øvrige oplysninger relateret til hændelsen, der klages over
Om indklagede behandler vi oplysninger om:
- Navn
- Adresse
- Bolignummer
- Dato/tidspunkt for hændelsen, der klages over
- Øvrige oplysninger relateret til hændelsen, der klages over
Retsgrundlaget
Den overordnede juridiske ramme for husordensklager findes i almenlejeloven. Udlejer har pligt til at sikre god ro og orden og pligt til at påtale, hvis der kommer berettigede klager.
Tilsidesættelse af husordenen kan bl.a. medføre en påmindelse/advarsel, at sagen indbringes beboerklagenævnet, at lejeforholdet opsiges eller ophæves. Det er derfor nødvendigt for Boligorganisationen at behandlede personoplysninger, for at afgøre, om et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
Retsgrundlaget for behandling af almindelige personoplysninger (fx oplysninger om navn og adresse, støjgener, tidspunkt for episoden, oplysninger om vidners identitet mv.) er databeskyttelseslovens § 6, stk. 1, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, idet Boligorganisationen forfølger den legitime interesse, at behandlingen er nødvendig for at afgøre, om et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
Retsgrundlaget for Boligorganisationens behandling af oplysninger om strafbare forhold (fx voldsepisoder) er databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 1, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f.
Kategorier af Modtagere
Oplysningerne fra klagesagen kan fx tilgå beboerklagenævnet, hvis sagen indbringes herfor. Ligeledes vil oplysningerne eksempelvis kunne tilgå boligretten, der bl.a. kan tage stilling til, om opsigelsen af et lejemål er berettiget. Retsgrundlaget er i så fald det samme som nævnt ovenfor.
Personoplysninger kan også tilgå Boligselskabets advokat. Det kan for eksempel være, hvis der er brug juridisk bistand i en konkret sag, og hvor de relevante personoplysninger derfor skal bruges. Retsgrundlaget er i så fald det samme som nævnt ovenfor.
Som led i sagsbehandlingen af klagesager gives orienteringskopi til afdelingsbestyrelsen og ejendomsmesteren i den pågældende boligafdeling. Her er der ikke tale om videregivelse i Dataforordningens forstand, idet de pågældende tilhører den samme organisation som udlejer, og er desuden underlagt tavshedspligt samt instrueret i korrekt håndtering af persondata.
Sletning
Oplysningerne i klagesagen vil blive opbevaret så længe det er nødvendigt. Klagesagerne slettes senest samtidig med, at personoplysningerne relateret til det specifikke lejemål slettes.
Vi sletter dog ikke oplysninger, hvis vi er forpligtede efter lovgivningen til at opbevare dem, eller hvis det er nødvendigt af hensyn til retskrav mv., fx i forbindelse med en verserende sag ved boligretten eller som følge af økonomiske udeståender med indklagede.
Du er berettiget til at anmode om sletning af dine personoplysninger. Når du henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt. Det bemærkes dog, at indklagede ikke vil have ret til at få slettet oplysninger modtaget fra klager, blot fordi indklagede er uenig i indholdet af klagen.
Information om rettigheder mv.
Du har efter databeskyttelseslovgivningen nogle rettigheder i forbindelse med vores behandling af dine personoplysninger.
Du har i den forbindelse ret til at:
- anmode om at få indsigt i, hvilke oplysninger om dig, vi har indsamlet og brugt i vores sagsbehandling, dog kan hensynet til andre personer gøre, at vi ikke kan vise nogle af oplysningerne (se databeskyttelsesforordningens artikel 15),
- anmode om, at vi berigtiger de personoplysninger, vi behandler om dig (se databeskyttelsesforordningens artikel 16),
- anmode om, at vi sletter de personoplysninger, vi behandler om dig (se databeskyttelsesforordningens artikel 17),
- anmode om, at vi begrænser vores behandling af dine personoplysninger (se databeskyttelsesforordningens artikel 18),
- gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger (se databeskyttelsesforordningens artikel 21).
Selvom du har de nævnte rettigheder, kan hensynet til andre personer gøre, at du ikke vil kunne få indsigt i alle oplysninger i en klagesag. Tilsvarende har du ikke ret til berigtigelse eller sletning af oplysninger, blot fordi du er uenig i en klage. Din henvendelse om dine rettigheder vil altid blive behandlet og vurderet konkret, og du vil altid få et svar.
Dine personoplysninger vil blive behandlet med den fornødne sikkerhed og fortrolighed i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 32, og oplysningerne i forbindelse med klagesager vil alene være tilgængelige for et begrænset antal medarbejdere, for hvem adgangen til personoplysningerne er nødvendig og relevant.
Du kan læse mere om databeskyttelseslovgivningen og dine rettigheder på Datatilsynets hjemmeside datatilsynet.dk.
Kontaktoplysninger
Du kan kontakte DAB's Servicecenter angående spørgsmål om dine rettigheder i forhold til persondatabeskyttelse. Hvis det angår spørgsmål om husordensklager eller konkrete klagesager, så bedes du skrive til beboerklager@dabbolig.dk
Datatilsynets kontaktoplysninger er:
Datatilsynet
Borgergade 28, 5
1300 København K
Tlf. 33193200
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Spørg os
-
Kan jeg selv indbringe min klage for beboerklagenævnet?
Hvis du har klaget over din nabo, men DAB ikke indbringer sagen for nævnet, kan du selv indbringe sagen – men først når du har godtgjort, at du forgæves har forsøgt at få DAB til at indbringe sagen.
-
Hvad kan beboerklagenævnet gøre?
Beboerklagenævnet kan beslutte:
- at der ikke er grundlag for at pålægge lejeren en retsfølge
- at give lejeren en advarsel
- at gøre lejerens lejemål betinget af, at der ikke sker yderligere, tilsvarende forhold
Beboerklagenævnet kan ikke opsige eller ophæve et konkret lejemål, idet dette alene kan gøres af DAB.
-
Kan jeg miste min bolig, hvis der er nogen, der klager over mig?
DAB kan opsige din bolig ved flere og alvorlige overtrædelser af husordenen i din boligafdeling, eller hvis du gentagne gange har fået en henstilling om at overholde husordenen.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os