DAB logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Strategi
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Om os
  • DAB's administrationsmodel

Om os

  • DAB's organisation
  • DAB's administrationsmodel
  • Velkommen til DAB
  • Strategi
  • Kommunale boliger
  • Byg og renovering
  • Energi
  • Landskab
  • DAB's ydelser
Tilbage

DAB's administrationsmodel

DAB's administrationsmodel er gennemsigtig. Alle boligselskaber betaler det samme pr. bolig for en god administration inden for lovgivningens rammer.

DAB's administrationsmodel er gennemsigtig. DAB tager et ens honorar pr. bolig, uanset om boligselskabet er stort eller lille. Alle boligselskaber betaler det samme pr. bolig for en god administration inden for lovgivningens rammer.

Når I som alment boligselskab vælger DAB som administrator, indgår boligselskabet og DAB en administrationsaftale. Med til aftalen hører en ydelsesbeskrivelse, der lister alle de opgaver, DAB udfører for administrationshonoraret. Da det enkelte boligselskab samarbejder med et fast team i DAB, kan alle ydelser naturligvis ikke tilbydes på samme tid. Det vil komme an på en prioritering, som boligselskabet og teamet i DAB foretager sammen. Det, der står i ydelsesbeskrivelsen, gengiver vi her, så I nemt kan se, hvilket arbejde jeres boligselskab får for pengene. 

Administrationen kan opdeles i fire hovedområder

Honoraret dækker en sikker og god administration indenfor rammerne af den almene lovgivning. Det er kun der, hvor lovgivningen siger, vi skal tage særskilt honorar, at vi gør . De lovbestemte honorarer og gebyrer kan I læse om nederst på denne side.

DAB’s administrationsmodel er enkel og gennemskuelig. Grundtanken bag det ens honorar er, at et boligselskab nogle gange har behov for en stor indsats og andre gange en noget mindre. Vores erfaring viser, at det udligner sig over tid. At vi har én fast pris, giver større økonomisk forudsigelighed for beboerne. Det gør det lettere at lægge et budget, og det frigør ressourcer, der kan bruges til fælles bedste. 

  • Udlejning
    1. Udlejning af boliger
    2. Opnotering af boligsøgende på venteliste samt kontrol og ajourføring heraf
    3. Hjemmeside med profilering af boligafdelinger og mulighed for elektronisk opnotering til boliger
    4. Udsendelse af boligtilbud
    5. Tilbud til ansøgere om adgang til besigtigelse af boligerne
    6. Håndtering af kommunal anvisning
    7. Oplæg til udlejningsaftaler (fleksibel udlejning)
    8. Håndtering af og udlejning efter udlejningsaftaler
    9. Besvarelse af forespørgsler om ventelister, anciennitet mm.
    10. Hjemmeside med Min Side funktion til rådighed for boligsøgende og beboere
    11. Udfærdigelse af kontrakt med beboere, herunder eventuel godkendelse hos kommunen
    12. Udlevering af brochurer til beboere og boligsøgende om boligsikring, boligydelse til pensionister og lån til boligindskud
    13. Ekspedition af ansøgning om indskudslån
    14. Udlejning af erhvervslejemål, garager m.v.
    15. Behandling af beboeransøgninger om byttetilladelse, fremleje og råderet
    16. Studiekontrol for ungdomsboliger
    17. Oplæg om udlejningstiltag eller udlejningskampagner
    18. Udlejning af nybyggeri
    19. Ekspedition af opsigelser
    20. Mulighed for boliggarantibeviser
    21. Opkrævning og regulering af boligafgifter, varmebidrag og andre ydelser fra beboerne
    22. Debitor- og restancekontrol
    23. Behandling af restancer og korrespondance i forbindelse hermed såsom påkrav, ophævelse, advisering af kommunen, overgivelse til ekstern advokat med henblik på fogedudsættelse
    24. Ekspeditioner i forbindelse med ind- og udflytninger, herunder udarbejdelse og fremsendelse af budgetoverslag og afregning til fraflyttede lejere m.v.
    25. Opfølgning på flytteregninger, rykkere, overgivelse til eksternt inkassofirma m.v.
  • Drift - inspektion og vedligeholdelse
    1. Ansættelse og afskedigelse af ejendomsfunktionærer og andre ansatte i boligafdelingerne i samarbejde med afdelingen og i overensstemmelse med boligselskabets vedtægt og normale praksis
    2. Indgåelse af lokalaftaler med de ansatte
    3. Koncept for Fællestillidsmandsordning
    4. Afholdelse af VN møder for ejendomsfunktionærer
    5. Koncept for arbejdsmiljøarbejdet og arbejdspladsvurdering (APV)
    6. Overordnet ledelse af ejendomsfunktionærerne, herunder tilrettelæggelse af arbejdsrutiner og medarbejderudviklingssamtaler
    7. Løbende kontakt og forhandlinger med de ansattes faglige organisationer
    8. Tilrettelæggelse af efteruddannelse for ejendomsfunktionærer
    9. Løbende afholdelse af møder mellem driftschef og ejendomsmester
    10. Afholdelse af mestermøder til erfaringsudveksling på tværs af boligafdelinger/-selskaber
    11. Udvikler og stiller standard værktøj til rådighed via Ejendomskontorportal
    12. Indkøbsfunktion med rammeaftaler, fællesindkøb m.m.
    13. Tilsyn med afdelingernes vedligeholdelsestilstand
    14. Overordnet ledelse og kontrol med håndværkere ved vedligeholdelsesarbejder
    15. Regningskontrol og løbende kontrol med vedligeholdelsesforbruget i de enkelte afdelinger
    16. Markvandring/bygningsgennemgang årligt med afdelingsbestyrelse og ejendomsmester forud for budgetlægning
    17. Udarbejdelse af forslag til vedligeholdelsesbudgetter og 30-års planer for vedligeholdelse
    18. Kontrol med og godkendelse af forandringer i de enkelte boliger
    19. Vedligeholdelse og kontrol af bygningsdata, herunder BBR-registre
    20. Teknisk rådgivning i forbindelse med almindelige vedligeholdelsesarbejder samt almindelig udskiftning af bygningselementer, hvor dette ikke indebærer forbedringer – og/eller kræver tekniske ændringer som følge af ændrede lovkrav
    21. Rådgivning i forbindelse med overvejelser om ændringer i fællesanlæg, f.eks. kontor for afdelingsbestyrelse, klublokaler, vaskerier osv.
    22. Bistand ved udskiftninger af dele af fællesanlæg (for eksempel enkelte af maskinerne i et vaskeri)
    23. Ajourføring af tilstandsvurderinger for de enkelte boligafdelinger
    24. Tegning, ændring, ajourføring og ophævelse af diverse forsikringer, herunder:
      • Bygningsdelsforsikring, herunder brand og anden bygningsbeskadigelse
      • Arbejdsskadeforsikring
      • Erhvervsforsikring
      • Motorkøretøjsforsikring
    25. Sagsbehandling af individuelle råderetssager
    26. Oplæg om kollektiv råderet
    27. Sagsbehandling af tidsbegrænsede lejetillæg ved individuelle forbedringer
    28. Forelæggelse af projektforslag og økonomi for afdelingsbestyrelsen, afdelingsmødet og bestyrelse
    29. Besvarelse af beboerhenvendelser, tilladelser o.l.
    30. Besvarelse af beboerklager over flytte-regning, vedligeholdelsesstand o.l.
    31. Oplæg til og håndtering af e-Syn
    32. Oplæg til og håndtering af e-Drift
    33. Koncept for sundhedseftersyn af boligerne
    34. Sagsbehandling og håndtering af skimmelsager, herunder rekvirering af eksterne firmaer til undersøgelse og afhjælpning af eventuel skimmel
  • Økonomistyring
    1. Betaling af driftsudgifter, herunder prioritetsydelser, skatter, afgifter, honorarer m.v. samt varetagelse af kassefunktion
    2. Lønudbetalinger, lønadministration, herunder refusioner for barsel, sygdom o.l.
    3. Udarbejdelse af regnskaber
    4. Dialog med revisor
    5. Udarbejdelse af budgetter
    6. Kontrol af likviditet
    7. Oversigter over budgetforbrug
    8. Mulighed for kommenteret halvårs budgetkontrol til afdelingsbestyrelsen
    9. Håndtering af rådighedskasse, hævekort eller MobilePay for bestyrelser og ansatte
    10. Overordnet økonomirådgivning
    11. Overvågning af lån, herunder konvertering af lån
    12. Formueforvaltning
    13. Løbende egenkontrol
    14. Årlig udarbejdelse af rapport for egenkontrol og økonomistyring til brug for revisors forvaltningsrevision
  • Sekretariatsvirksomhed
    1. Indkaldelse, tilrettelæggelse og deltagelse i selskabsbestyrelses- og repræsentantskabsmøder, herunder udarbejdelse af motiveret dagsorden, mødereferat samt ekspedition og opfølgning af vedtagelser m.v.
    2. Bistand til tilrettelæggelse og indkaldelse af afdelingsmøder
    3. Deltagelse i afdelings- og beboermøder efter behov
    4. For de nævnte møder er der i honoraret indeholdt det mødeantal, der er sædvanligt efter boligselskabets og -afdelingernes størrelse og opgavernes karakter
    5. Rådgivning i forbindelse med den overordnede økonomiske styring
    6. Udarbejdelse af årsberetning til bestyrelsens godkendelse, herunder redegørelse for effektiv drift, fire årlige mål, egenkontrol og økonomistyring m.v.
    7. Forelæggelse af udkast til budget for såvel selskabs- som afdelingsbestyrelser
    8. Mulighed for budgetcafé
    9. Forelæggelse af udkast til regnskab for såvel selskabs- som afdelingsbestyrelser
    10. Indberetning af regnskab m.v. til myndighederne
    11. Elektronisk indberetning og regnskabsoplysninger til Landsbyggefonden
    12. Kontakt til kommuner, ministerier, styrelser, Landsbyggefonden m.v.
    13. Indhentning af fornødne godkendelser m.v.
    14. Generel beboerdemokratisk rådgivning til bestyrelser
    15. Rådgivning om frivillighed og om mulighed for boligsociale projekter
    16. Generel juridisk rådgivning om den almindelige drift
    17. Klagesagsbehandling, beboerklager over støj, husdyr, lejemålsbenyttelse m.v.
    18. Vurdering af og videreformidling til mægling i nabostridigheder
    19. Varetagelse af afdelingernes interesser i beboerklagenævnssager, herunder sagsbehandling og korrespondance
    20. Varetagelse af selskabets og afdelingernes interesser i tilsynssager, herunder sagsbehandling og korrespondance
    21. Varetagelse af selskabets og afdelingernes interesser ved kontraktsindgåelse, herunder brug af standarder, forhandling af vilkår m.m.
    22. Ved sagsanlæg overgivelse til ekstern advokat, herunder korrespondance, opfølgning m.v.
    23. Oplæg til styringsrapport og deltagelse i den årlige styringsdialog med kommunen
    24. Bestyrelsesportal stillet til rådighed for bestyrelserne
    25. Facilitering af mødemateriale på Prepare
    26. Udgivelse af diverse DAB publikationer til bestyrelser og beboere
    27. Selskabs- og afdelingsbestyrelser holdes orienteret om de love og administrative retningslinjer, som er gældende for det almene boligbyggeri
    28. DAB tilrettelægger kursus og konferenceaktiviteter med henblik på generelt at give selskabs- og afdelingsbestyrelser det bedst mulige grundlag at virke på

Administrationshonorar og renovering

Administrationshonoraret til DAB er 3.330 kroner eksklusive moms pr. enhed pr. år (4.163 kr. inklusive moms).

 

Nybyggeri og renovering 

For nybyggeri- og renoveringssager gælder det særlige, at almene administrationsselskaber skal søge deres udgifter dækket via pågældende sag, så den daglige drift og sædvanlige administration ikke belastes af nybyggeriet eller renoveringssagen. Byggesagshonoraret gradueres efter sagens størrelse, og indgår som en udgift i sagen.

 

Nybyggeri og renovering

 

Finansieringen af nybyggeri sker efter lovgivningen som en støttet sag med låneoptagelse og en første gangs husleje, der godkendes af kommunen. Renoveringssager kan ligeledes være støttede sager og/eller med optagelse af lån samt forbedringsforhøjelser på beboernes husleje.

.

Byggesagshonoraret gradueres efter projektsummen:

 

Af de første

25.000.000

2,3%

Af de næste

50.000.000

1,8%

Af de næste

100.000.000

1,6%

Af resten

 

1,4%

 

Honoraret tillægges moms.

 

Projektsummer er pr. 1. januar 2025, og indeksreguleres på beløbene en gang årligt i henhold til reguleringsindekset for boligbyggeri.

Hjemtagelse følger projektydelserne jf. ABR 18 og sker bagudrettet pr. år. 

Honoraret dækker ydelser i henhold til byggeadministrationsaftalen, sædvanligvis fra den indledende planlægning til godkendt byggeregnskab.

  • Ydelser for byggesagshonoraret


    1. Myndighedskontakt samt økonomisk, teknisk og byplanmæssig bedømmelse forud for beslutning om nybyggeri, herunder opstilling af et foreløbigt driftsbudget
    2. Bistand til formulering af bygherreprogrammet samt formidling og opfølgning af dette i relation til eksterne rådgivere
    3. Rådgivning og forhandling vedrørende grundkøb – herunder spørgsmål om byggemodning og grundundersøgelse samt kontakt med diverse myndigheder herom
    4. Udarbejdelse, ekspedition og tinglysning af skøder og øvrige dokumenter i forbindelse med byggesagen
    5. Rådgivning og forhandling vedrørende projekteringskredit, byggelån, realkreditfinansiering og hjemtagelse af lån til endelig finansiering af anlægsopgaver
    6. Opstilling af finansieringsmodeller for renoveringssager
    7. Overordnet tilrettelæggelse og styring af de tekniske og økonomiske forudsætninger for at opnå tilsagn
    8. Overordnet tilrettelæggelse og styring af projektet med tilhørende økonomi frem til hjemtagelse af endeligt tilsagn, herunder fastlæggelse af udbudsform, forslag til entreprenørvalg, afholdelse af licitation, forhandlinger vedrørende eventuelle besparelser og accept, aftale med entreprenør og myndighedsgodkendelse
    9. Tegning af de nødvendige forsikringer
    10. Tilvejebringelse af den nødvendige, midlertidige finansiering under byggesagen samt afregning med entreprenører og andre kreditorer
    11. Sagsopfølgning i hele byggeperioden
    12. Byggeudvalgsmøder med bestyrelse/byggeudvalg
    13. Ved renoveringssager mødevirksomhed og dialog med byggeudvalg/afdelingsbestyrelsen
    14. Udarbejdelse af beboerinformation
    15. Forberedelse af og deltagelse i afdelingsmøder med beboerne
    16. Indberetninger til Boss Inf og Byggeskadefond
    17. Bogføring og økonomistyring
    18. Modtagelse af byggeriet ved afleveringen
    19. Bistand ved opfølgning på mangler
    20. Udfærdigelse af endeligt byggeregnskab
    21. Bygherrerepræsentation ved 1-års-gennemgang og 5-års-eftersyn
    22. Udarbejdelse af reklamationer på grundlag af eftersynene
    23. Anmeldelse til Byggeskadefond
    24. Ansøgning om eventuelle tilskud

 

Lovbestemte honorarer og gebyrer 

Det er kun der, hvor lovgivningen siger, vi skal tage særskilt honorar, at vi gør det. 

 

Lovbestemte honorarer

 

Lovbestemte honorarer som opkræves pågældende boligafdeling

Der er forretningsområder, hvor det administrerede boligselskab kan vælge enten at anvende DAB eller et eksternt firma, og hvor DAB derfor skal opkræve særskilt honorar, når DAB udfører opgaven. Herunder hører forbrugsregnskaber, energistyring, grønt abonnement samt genhusning og kopiering af afdelings- og beboermateriale.

Lovbestemte gebyrer som opkræves direkte hos de berørte beboere

Opnotering på venteliste 250 kr. Og årligt ajourføringsgebyr 250 kr.
Boliggarantibevis 1.125 kr.
Påkravsgebyr ved for sen huslejebetaling 315 kr.
Administration af bolignet eller TV signalforsyning opkræves via antenneregnskabet.

Ydelsesbeskrivelsen som PDF

DAB's ydelsesbeskrivelse - 2025.pdf
Tip en ven Print siden Del på Facebook Del på LinkedIn

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt