Rottebekæmpelse: ”Langt bedre at forebygge end at udbedre”

Ejendomsmester Tim Blaabjerg, Ved Fortet, Gladsaxe almennyttige Boligselskab, giver gode råd.
Tekst og foto: Johnny Gudmand Illustration: Uwe Jahn
Højsæson for rotter
- Rotter søger indenfor, når det begynder at blive koldt udenfor. Det sker især i overgangen fra efterår til vinter. Det er langt bedre at forebygge end at udbedre rotteskader, og her er det vigtigt at tænke sig godt om. Rotter er altid på jagt efter mad, og frugttræer og fuglebrætter med foder kan tiltrække dem. Det samme kan foder tiltænkt fuglene placeret i hækkene. Og det gælder faktisk ikke kun rotter, også skader og ræve bliver tiltrukket af foderet.
Som en chokoladebar
- Det er de færreste, der tænker over det, men ekskrementer fra dyr er som en chokoladebar for en rotte. Her kan den få energi til at holde sig i live. Har du husdyr, er det derfor vigtigt at være opmærksom på, at du får samlet efterladenskaberne op. Jeg oplever, at der de senere år er kommet flere overfladerotter, og de kan komme ind ad for eksempel døren til haven. Derfor er det vigtigt ikke at lade døren stå åben, når der ikke er behov for det.
Ring hurtigt
- Det er kommunen, der står for rottebekæmpelse. Har du mistanke om, at du har set en rotte i eller ved din bolig, skal du melde det på kommunens hjemmeside hurtigst muligt. Herefter er det en god idé at orientere ejendomskontoret. Kommunen sender en rottefænger, og ejendomsfunktionen og rottefængeren samarbejder om at få bugt med rotten. Der kan for eksempel være brug for, at ejendomskontoret tager fat i et kloakfirma, der efterser kloakken.
Vigtigt at orientere
- Det er ikke rart at have en rotte i sit hjem, og derfor har vi fokus på at orientere beboerne om, hvordan de undgår rotter. Mange kommuner har gode råd på deres hjemmesider, og her kan du blive klogere. Rotter kan komme alle steder, men med forebyggelse og en hurtig indsats gør vi den største forskel. Det forebyggende arbejdet sparer penge i den sidste ende, og beboerne kan slippe for at få besøg af en ubuden gæst.

Nyt udvalg støtter bæredygtige tiltag
Beboere får tilskud til aktiviteter ved at sælge deres brugte ting
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os
- Se flere svar