10 gode råd skal hjælpe beboere ind i fællesskaberne

Fællesskabsby i Ringsted har tilknyttet flere fællesskabsguider, som hjælper fællesskaberne på vej. Foto: Julie Grothen
Tekst: Jeanette Press
Fællesskabsby-projektet i Ringsted arbejder med at gøre det nemmere for borgerne at finde vej ind i fællesskaberne. Mia Felbo-Kolding, som er leder af projektet, forklarer, at der kan være stor forskel på opfattelsen af åbenhed i fællesskaber.
- Selvom de fleste fællesskaber, vi har talt med, ser sig selv som åbne for alle og gerne vil have flere med, er det ikke sikkert, at de beboere, som står udenfor fællesskabet, har samme opfattelse. Og er man i tvivl om, hvorvidt man er velkommen, holder man sig hellere væk.
For at hjælpe fællesskaberne og beboerne med at finde hinanden har Fællesskabsby udarbejdet 10 gode råd til Ringsted boligafdelingernes fællesskaber:
- Sørg for, at I når bredt ud, når I inviterer til mødeaften, udflugt eller fest. Suppler Facebook-opslaget med et gammeldags papiropslag i opgangen, i vaskeriet eller i fælleshuset. Har I overskud til det, kan I også gå fra dør til dør og invitere beboerne personligt.
- Fortæl om fællesskaberne på afdelingsmødet, hvor repræsentanter fra afdelingens klubber og aktiviteter kan fortælle om fællesskabet og svare på spørgsmål.
- Tjek at de nødvendige oplysninger står på opslaget / invitationen. Husk for eksempel at skrive adresse, dato, tidspunkt, pris, kontaktinformation samt information om, hvorvidt man skal være medlem for at deltage.
- Tilbyd at følges med nye medlemmer, så de ikke skal komme alene den første gang.
- Sørg for, at døren til lokalet er åben i god tid, så ingen går forgæves.
- Sørg for, at en person står klar ved døren til at byde nye medlemmer velkommen.
- Er der spisning, så sørg for, at nye medlemmer ikke kommer til at sidde alene ved bordet. Brug eventuelt samtalekort til at få samtalen i gang.
- Tag kontakt til beboeren efter første besøg. Spørg ind til, hvordan det har været at deltage, og om hun eller han har lyst til at komme igen.
- Tag fat i nye beboere og fortæl dem om fællesskaberne i boligafdelingen. Inviter dem med til en klubaften eller forklar dem, hvor de skal henvende sig, hvis de gerne vil vide mere.
- Lav en kalender eller flyer til beboerne, så de kan se, hvad der sker i afdelingens fællesskaber i løbet af året.
”Vi har været meget indstillede på at få det til at virke”
Stærkt socialt sammenhold i Rosengården
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os