DAB-Lejerbo logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • Nyheder
  • Økonomidirektøren har blik for balancen
Tilbage 07.10.2021

Økonomidirektøren har blik for balancen

Stram økonomistyring er vigtigt. Sådan holder vi administrationshonoraret på et rimeligt niveau og understøtter, at boligselskaberne kan udvikle sig.

Tekst: Julie Grothen Foto: Johnny Gudmand

Anders Kristiansen er god til at holde balancen. Det er faktisk essensen af hans rolle som økonomidirektør i DAB.

- Det er noget af det, jeg tænker allermest over som økonomimand i den almene sektor: at vi er non-profit, men at det jo ikke betyder, at vi ikke skal drive økonomien bedst muligt, forklarer Anders Kristiansen, der siden foråret 2020 har været økonomidirektør.

Nok handler hans ansvarsområde om økonomi, men i bund og grund arbejder han for beboernes interesser.

- Vi skal jo ikke tjene penge, men vi skal arbejde for at have så lave omkostninger som muligt. På den måde er vi ikke anderledes end de store selskaber, vores profit går bare direkte til beboerne. Derfor er min vigtigste rolle som økonomidirektør at holde økonomien i balance.

Anders Kristiansen har været ansat i DAB i mere end 10 år, og som økonomidirektør har han siden foråret 2020 haft ansvaret for den direkte ledelse af økonomiafdelingen samt direktøransvar for Juridisk afdeling og Indkøb i DAB.

- Jeg har en klar ambition om, at de afdelinger, jeg har ansvar for, skal skabe de bedste forudsætninger for, at DAB kan lykkes. Det er stabsfunktioner, og vi skal servicere administrationen bedst muligt, så de kan servicere boligselskaberne.

Effektivisering for 148 millioner

 I 2016 blev der indgået en politisk aftale om effektivisering i den almene boligsektor for 1,5 milliarder kroner inden udgangen af 2020. I DAB satte vi et mål på 130 millioner kroner samlet set for alle administrerede selskaber. Resultatet er opgjort, og det viser, at målet er mere end nået med en effektivisering på 148 millioner kroner.

- Det er en fantastisk historie, og det kunne kun lade sig gøre via et stærkt samarbejde mellem ejendomsfunktionen, bestyrelserne og administrationen, understreger Anders Kristiansen. Han har været en del af arbejdet med effektiv drift i DAB, siden det gik i gang.

- I samarbejde med selskabs- og afdelingsbestyrelsesmedlemmer udarbejdede vi en vejledning om effektiv drift, og jeg foretog analyser for hvert enkelt selskab for at vise deres potentiale. Vi har altid arbejdet med effektivisering, men nu skulle vi til at gøre det struktureret. Jeg var med ude og præsentere det og sætte gang i en samtale om effektivisering, siger Anders Kristiansen.

Nogle steder var der dog stor skepsis over for effektiv drift.

- Men i fællesskab er det lykkedes os at effektivisere 148 millioner kroner på tværs af de administrerede selskaber, uden det har haft en negativ konsekvens på servicen eller kvaliteten, og i bund og grund er det kommet beboerne til gode, da vi har kunnet holde huslejestigninger på et lavt niveau langt de fleste steder, siger Anders Kristiansen.

Boligselskaber i udvikling

Og så er vi tilbage ved det med balancen. For når det er lykkedes at holde administrationshonoraret på et rimeligt niveau og samtidig understøtte boligselskabernes udvikling, skyldes det ikke mindst et opmærksomt øje på udgifterne.

- Det bedste eksempel er udgifter til porto. I 2016 brugte vi i DAB cirka fire millioner kroner, men vi har digitaliseret processen, og nu bruger vi 1,5 millioner kroner. Det er småting, men det vidner om, at man kan gøre ting smartere, siger Anders Kristiansen.

Økonomidirektøren har fokus på at bevare og fremtidssikre det gode fundament, så DAB og boligselskaberne kan udvikle sig.

- Så kan vi foretage investeringer, som kommer selskaberne til gode. Det kan for eksempel være digitalisering, som e-Drift. Et andet eksempel er Aktive fællesskaber, der de første år var fondsfinansieret, men nu har vi sagt, at vi skal rumme det som virksomhed, og fordi vi har en sund økonomi, kan vi tillade os det. Vi har en bred pallette af kompetencer i huset, og vi kan tilbyde andet end kernedrift, forklarer Anders Kristiansen.

Værdi for beboerne

For Anders Kristiansen hænger den sunde økonomi uløseligt sammen med at have beboernes interesser for øje.

- Redelighed er et grund-dna i DAB. Vi skal huske på, hvem vi er til for. Vi skal skabe værdi for beboerne, så de både bor godt og bor godt til en fornuftig husleje, og vi skal blive ved med at understøtte, at boligselskaber kan udvikle sig, så det fortsat er attraktivt at bo i et DAB-administreret boligselskab.

- Hvorfor skal vi styre økonomien stramt, når vi ikke skal skabe overskud? Fordi hvis vi styrer den stramt i år, kommer det beboerne til gavn næste år. Det er jo en balancegang, for det er nemt nok at have et lavt administrationsgebyr, men vi skal også levere en ydelse, siger Anders Kristiansen.

Anders Kristiansen arbejder sammen med indkøbskonsulent Michael Plahn-Ovesen for at skaffe de bedste indkøbsaftaler til DAB og ejendomskontorerne.

Næste nyhed

Du kan stadig nå med til Fællesskabsdag

Forrige nyhed

Pilotprojekt skal styrke fællesskaberne i Ringsted og øge livskvaliteten

Spørg os

  • Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.

    Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os

  • Se flere svar

Kontakt

  • Frederiksberg
  • Esbjerg
  • Ishøj
  • Skælskør
  • Varde
  • Rødovre
Vis vej

Adresse:

Der er ingen tilgængelige oplysninger om kontoret

Kontakt

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt