DAB-Lejerbo logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • Nyheder
  • ”Vi har valgt at arbejde blandt mennesker”
Tilbage 12.04.2023

”Vi har valgt at arbejde blandt mennesker”

For medarbejderne i Sønderpark er det let at sætte ord på, hvad det sociale i arbejdet betyder, for det er selve årsagen til, at de har valgt jobbet.

Medarbejderne i Sønderpark holder meget af den menneskelige del af jobbet. Fra venstre ses: Teddy, Lotte, Marianne, Ulrik og Jørgen. Deres kollega Bent var ikke til stede, da fotoet blev taget.

Tekst og foto: Johnny Gudmand

- Vi har valgt at arbejde blandt mennesker. Du kan sagtens være supergod med værktøj, men det er ikke nok. Det her job kræver noget mere alsidigt, og jeg kan godt lide den menneskelige del.

Ordene er ejendomsassistent Teddys, men de kunne lige så godt være ejendomsassistent Jørgens, ejendomsassistent Ulriks, ejendomsassistent Bents, mesterassistent Mariannes eller mester Lottes.

I Sønderpark, Ringsted Almene Boligselskab, er ejendomsfunktionærerne nemlig meget bevidste om, at de har en særlig rolle, der består af mere end at løse praktiske opgaver i boligafdelingen. Det er derfor, de gør en dyd ud af at få sagt godmorgen til dem, de møder, både beboere og forbipasserende. Det er derfor, de hjælper beboere, der kommer ned på kontoret med papirer, de ikke forstår. Det er derfor, de også holder øje med, hvordan beboerne har det.

- Vi taler pænt til beboerne og kommer ind på dem på en anden måde, end hvis vi ikke var interesserede i dem. Marianne har været her i 18 år, så hun kender også mange af dem, siger Lotte.

- Hvis jeg observerer en beboer med psykiske udfordringer, bruger jeg gerne lidt tid på at spørge ind til udfordringerne. Hvis beboeren ønsker hjælp, tager jeg kontakt til det opsøgende team fra Ringsted Kommune, da vi har et godt samarbejde med dem. Teamet tager sig af mennesker med psykiske udfordringer, for eksempel et misbrug. Vi kan altid tage kontakt til det opsøgende team, hvis vi er bekymret for en beboer, og på den måde kan vi være bindeled mellem beboer og kommune, forklarer Marianne.

 

Jytte er en af de beboere i Sønderpark, der er taknemmelige for den venlighed, de møder hos medarbejderne

Vi har valgt at arbejde blandt mennesker. Du kan sagtens være supergod med værktøj, men det er ikke nok. Det her job kræver noget mere alsidigt, og jeg kan godt lide den menneskelige del. Teddy.«
Hvis noget går i stykker, så ringer du bare over til ejendomskontoret. Det er en kolossal tryghed, at der er nogen til at ordne tingene, og medarbejderne er altid flinke og venlige. Jytte«

Tillid

Teddy har været i Sønderpark i 10 måneder, og han er glad for, at kontoret vægter det sociale højt.

- Du lærer beboerne at kende, mens du løser dine opgaver. Det handler om tillid, og den får du, når du involverer dig, siger ejendomsassistenten.

- Det gør, at beboerne føler, at vi er mere end bare viceværter. Du kan også forebygge noget, der kan blive dyrt, siger Lotte.

Ud over at medarbejderne får noget personligt igen ved at engagere sig, så oplever de også, at beboerne respekterer dem på en anden måde, end hvis de ikke kendte dem.

- Ved en opgang lå der før jævnligt affald fra mademballage spredt ud over det hele ved siden af en container. Nu er det samlet og klar til mig, når jeg kommer, siger Teddy.

- Når vi kører rundt med vores vogne, er de ikke låst, og beboerne rører ikke vores værktøj. Vi er vant til at hilse på folk, og langt de fleste hilser nu, nærmest inden vi får hånden op. Jeg har arbejdet i en sportshal, hvor jeg også hjalp mennesker, og det menneskelige betyder meget for mig. Beboerne her er meget gæstfrie, og det mærker vi, når de tilbyder kager eller lignende, siger Jørgen.

Ejendomsfunktionærerne pumper gerne en cykel, en fodbold eller strammer en saddel, hvis en beboer kommer forbi og beder om hjælp, i det omfang der er tid til det.

Hjertet

Beboerne i Sønderpark er taknemmelige for den venlighed, de møder, og ejendomsfunktionen får breve, hvor de fortæller, at de værdsætter medarbejderne. Jytte er en af dem, der sætter pris på ejendomsfunktionen. Hun har boet i Sønderpark ad to omgange, i anden omgang har hun boet her 17 år.

- Hvis noget går i stykker, så ringer du bare over til ejendomskontoret. Det er en kolossal tryghed, at der er nogen til at ordne tingene, og medarbejderne er altid flinke og venlige. Når du som beboer går rundt i boligafdelingen, hvor vi blandt andet har valgt at have mange træer, er det vigtigt, at området bliver passet ordentligt, og det gør det. Det er med til, at vi også udadtil kan være stolte, siger beboeren.

For Jytte er der ikke tvivl om, at ejendomsfunktionen har en særlig værdi:

- Det er en vigtig funktion at have. Ejendomskontoret ligger lige her i midten og er hjertet. Det er vigtigt, at det hjerte fungerer. Det er med til at skabe en stemning, der gør, at du som beboer er glad for at bo her. Tillid er meget vigtigt, og her har vi tillid til, at medarbejderne passer på afdelingen. Det er en tillid, der er bygget op gennem mange år.

Næste nyhed

Solen skinnede over Solparkens rejsegilde

Forrige nyhed

DAB nyhedsbrev nr. 2 - 2023

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt