”Tillid er meget vigtigt i min hverdag”

Ejendomsleder Kristian Simon Simonsen fra Driftscenter 3 i Hørsholm er en af dem, John Oberg (th) har haft et langt og godt samarbejde med. Driftschefen var med til at ansætte Kristian Simon Simonsen cirka to måneder efter sin egen ansættelse. Her er de to ved at besigtige afløb i boligafdelingen Ved Skovkanten.
Tekst og foto: Johnny Gudmand
Det lå ikke i kortene, at John Oberg skulle arbejde i DAB. Han var lige blevet færdiguddannet som ingeniør med speciale i bærende konstruktioner, men der var ingen job at få i byggebranchen. Det førte ham til DAB. I begyndelsen troede han, at det skulle vare et års tid, indtil han fandt ”rigtigt ingeniørarbejde”, men han blev, og til oktober har han været 30 år i virksomheden. At søge ind i DAB var en beslutning, han er rigtig glad for, og det skyldes ikke mindst, at han har et godt samarbejde med ejendomsfunktionen.
Her er tillid fundamentet.
- Tillid er meget vigtigt i min hverdag. Tillid går begge veje, og det er vigtigt at lade ejendomslederne og -mestrene løbe med en opgave, når du ved, at de kan. Du skal være til at stole på, og du skal kunne stole på dine folk, fortæller driftschefen. Tilliden bliver givet med en forventning om, at alle gør deres bedste, og John Oberg tror ikke på nulfejlskultur:
- Det er ok at begå fejl, det sker. Lidt hårdt trukket op vil jeg hellere have en medarbejder, der løser 10 opgaver med fejl i to af dem, end en medarbejder, der bruger samme tid på at løse fem opgaver perfekt. Jeg vil hellere have ansatte, jeg skal holde lidt i tøjlerne, end nogle, jeg skal sparke bagi. Det er vigtigt at medarbejderne har initiativ, kreativitet og kan få noget fra hånden, lyder det.
Ændret rolle
Da John Oberg begyndte i DAB, og mange år frem, var der ingen driftschefer. Dengang hed det inspektører. Det var en titel, John Oberg og en del andre inspektører ikke var så glade for. I andre brancher kunne man ikke gennemskue, hvad en inspektør i et boligselskab var for en størrelse. I nogle boligselskaber sad inspektøren på ejendommen som overvicevært. I andre, som i DAB, var inspektøren leder for ejendomsfunktionen. Ændringen af titlen var derfor velkommen, og afspejler at lederrollen har udviklet sig.
- Det handler stadig om at drifte boligafdelinger, om at sørge for at få vedligeholdt og renoveret i tide. Forskellen er, at ejendomsfunktionen og driften gennem tiden er blevet professionaliseret. Ejendomsledere og -mestre er mere kvalificerede og bedre uddannede, end de var i gamle dage, og det samme gælder i øvrigt sidst ankomne medarbejder. Det er nødvendigt, for der bliver stillet større krav i dag, og den udvikling gør, at der er behov for mere ledelse end tidligere. Når du har med større driftscentre og flere medarbejdere og beboere at gøre, er der flere potentielle konflikter, som du skal være i stand til at håndtere. Her er det vigtigt med et godt overblik og menneskekendskab, fortæller John Oberg, der også har en socialpædagogisk uddannelse.
Digital tidsalder
Den digitale udvikling og et større krav om dokumentation smitter af på driften af almene boligafdelinger. En byggesagsanmodning er for eksempel blevet mere avanceret, end den var i gamle dage.
- Tidligere var tre streger på et stykke papir næsten nok til at få lov til at bygge en garage. I dag bruger vi mere tid på dokumentation end tidligere. Derudover får ejendomsfunktionen og driftschefer flere beboerhenvendelser, for det tager to minutter at sende en mail af sted. På den måde spiller den digitale tidsalder ind på driftschefens arbejde, fortæller John Oberg.
Det bedste ved jobbet
For John Oberg er der ingen tvivl om, hvad der er, og i øvrigt altid har været, det bedste ved jobbet:
- Friheden i jobbet til at planlægge og prioritere opgaverne. De altid varierende arbejdsopgaver. Omgangen med ejendomsfunktionærer og bestyrelser.
- Jobbet som driftschef indebærer visse rutineopgaver, men der sker altid noget nyt, selv efter 30 år på posten. Og ofte får du i løbet ad dagen andre opgaver, end du troede, du skulle løse, da du mødte ind. Det er årsagerne til, at jeg stadig er i DAB efter 30 år. Hverdagen forandrer sig, og det samme gør DAB som virksomhed.

John Oberg og Kristian Simon Simonsen drøfter med et kloakfirma, hvordan opgaven med stillestående vand i afløbsrør skal løses.
Flere fandt ønskeboligen ved åbent hus
E-nyt nr. 3 2020
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os