Spadestik på anden etape af renovering i Højbjerg Vænge

Første spadestik til anden etape i Højbjerg Vænge blev taget af (fra venstre) Ole Jacobsen, adm. direktør i DAB, Thomas Gyldal Petersen, borgmester i Herlev Kommune, Bo Carlè Zabel, afdelingsformand i Højbjerg Vænge og Michael Judge, formand for Herlev alm. Boligselskab.
Tekst og foto: Julie Grothen
Der blev råbt hurra for Højbjerg Vænge og Herlev alm. Boligselskab (HAB) ad flere omgange, da beboere, boligselskab, borgmester Thomas Gyldal Petersen, hovedentreprenør NCC, rådgivere, arkitekter og andre indbudte mødtes til spadestik på anden etape af den omfattende renovering af Højbjerg Vænge.
Formand for HAB Michael Judge bød velkommen og fik smilene frem blandt deltagerne.
- Højbjerg Vænge og undertegnede har meget til fælles. Vi er begge to fra 50’erne, vi har haft hjemme i Herlev lige siden, og vi er måske en lille smule falmede i kanten. Det kan vi heldigvis gøre noget ved nu om dage – ja altså med bygningerne, lød det fra Michael Judge.
Fuldstændig opgradering
Med den omfattende renovering kan beboerne i Højbjerg Vænge se frem til et bedre indeklima i boligerne, blandt andet på grund af nye vinduer, efterisolering og nye ventilationsanlæg med varmegenvinding, alle badeværelser totalrenoveres, og køkkener bliver udskiftet. Byggepladsen er etableret, renoveringen gik i gang i juli, og samtlige beboere i de 210 berørte boliger i etape to bliver genhuset.
- Det er en fuldstændig opgradering både inde og ude, og det bliver nogle rigtig lækre boliger, som beboerne kommer tilbage til, sagde administrerende direktør i DAB Ole Jacobsen til de mange fremmødte beboere.
Vi følger med tiden
Afdelingsformand i Højbjerg Vænge Bo Carlè Zabel takkede beboerne for deres store tålmodighed i løbet af byggesagen, som har været længe undervejs. Helhedsplanen blev vedtaget af beboerne i 2015, i sommeren 2020 blev etape 1 afsluttet, og nu er etape 2 altså i gang.
- Da vi startede med første spadestik i etape 1 oktober 2017, var der ingen af os i afdelingen der havde begreb om, hvor stor en omvæltning det ville blive for vores hverdag. Højbjerg Vænge gennemgår en kæmpe forvandling, som berører os alle og Etape 1 har netop fået det facelift, som vi i byggeudvalget havde set frem til og vi syntes at det i dag står som en moderne, rigtig flot byggeri, sagde Bo Carlè Zabel.
- Helhedsplanen i Højbjerg Vænge er et bevis på, at vi følger med tiden. Ud over en fornyelse af de 75 år gamle bygninger, boliger og lejligheder til glæde for beboerne, vil vi tilføre et stort antal tilgængelighedsboliger, hvor beboere kan bo i de sene år midt i Herlevs hjerte, sagde Bo Carlè Zabel.
Et godt sted at bo
Borgmester Thomas Gyldal Petersen har fulgt hele processen. Han ser frem til, at Højbjerg Vænge også fremover vil være et godt sted at bo.
- Det er dejligt at være her til noget så vigtigt som jeres beslutning om at sørge for at passe på det sted, I bor, så det også i fremtiden vil være et godt sted at bo for mange herlevborgere. De almene boligafdelinger er den største gave, vi har fået af de generationer, som var her før os, lød det fra borgmesteren.
Rustet til samarbejde
Ved arrangementet fik også sektionsdirektør i NCC Renovering Erik Vibe Pedersen lejlighed til at sige et par ord, og han takkede for de store forventninger, de øvrige talere havde udtrykt til den kommende renovering.
- Vi vil gøre os umage for at leve op til forventningerne og levere projektet i en god proces. Det kræver, at vi alle arbejder sammen, og efter opstartsworkshop hvor vi har lært hinanden bedre at kende, er jeg sikker på, at vi er godt rustet til et rigtig godt samarbejde over de kommende år til glæde – ikke mindst – for beboerne i Højbjerg Vænge.
Se flere fotos fra dagen ved at klikke på billedet nedenfor.

- Renoveringen i Højbjerg Vænge: - Facaderne efterisoleres og fuldmures - De nuværende indeliggende altaner inddrages i boligerne, som nyt boligareal - Nye altaner opsættes på ny facade - Vinduer og døre udskiftes til lavenergipartier - Der etableres nye ventilationsanlæg med varmegenvinding - Vand-, varme- og elinstallationer udskiftes - Der lægges nye tage på alle blokke - Der forberedes solceller på tagene - Alle badeværelser totalrenoveres, og køkkener udskiftes - Derudover omdisponeres et antal lejligheder, så der skabes 48 nye tilgængelighedsboliger med elevatorlift
- For udearealerne i Etape 2 udføres der følgende arbejder: - Nye indgangspartier og pergolaer - Belysning på udearealer eftergås og suppleres - Nyt affaldssystem i form af affaldsøer med nedgravede beholdere - Nye og udvidede beboerhaver - Ny beplantning med græsser, bede og hække - Cykel- og bilparkeringsforhold forbedres, og der forberedes til ladestandere til elbiler - Nye sidde- og opholdssteder
- Etape 2 har en planlagt byggeperiode fra medio juni 2021 til maj 2024, imens Etape 3 er planlagt til udførelse fra december 2022 til september 2025.
Stor interesse for nye rækkehuse i Esbjerg
Nyttehaver er ikke til pynt
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os