Sociale medier som våben mod ledige boliger

Lollands almennyttige Boligselskab bruger Facebook som et redskab til at skabe opmærksomhed på deres boligafdelinger. Her ses invitationen til åbent hus i Kongeleddet på deres Facebook-side.
Lolland almennyttige Boligselskab har taget nogle nye metoder i brug for at komme problemet med mange tomme boliger i boligafdelingen Kongeleddet til livs.
- Vi inviterede til åbent hus i Kongeleddet på vores Facebook-side, hvor boligsøgende kunne komme ud og se boligerne. Og vi reklamerede kun på Facebook – på den måde var det omkostningsfrit, fortæller formand for boligafdelingen Kongeleddet, Helen Siegvardsen.
Opslaget blev delt to gange, og på dagen viste Helen otte potentielle beboere rundt. Ud af de otte mulige beboere, besluttede tre af dem sig for at underskrive kontrakten til deres nye boliger.
Udover Facebook har bestyrelsen taget andre metoder i brug. Der er produceret en folder, som beskriver, hvordan det er at bo i boligafdelingen. Den blev delt ud i postkasserne i området, så nuværende beboere kunne fortælle deres venner og familie om området. Den lokale TV infokanal, som omkring 2000 beboere kan se, afspillede også informationer om boligafdelingen.
Der kan være flere ting, der spiller ind i den pludselige interesse i Kongeleddet. Blandt andet er der boligafdelinger i området, der i gang med at blive renoveret, og nogle af dem skal nedrives. Nogle af beboerne fra disse afdelinger flytter til de nærliggende boligafdelinger. Helen og Kongeleddets bestyrelse er derfor forsigtige optimister.
- Om vi bare er heldige, det ved vi ikke. Vi har armene oppe, men ikke helt oppe, afslutter Helen.
mgl