Sibeliusparkens nye ejendomskontor gavner beboere og medarbejdere
Tekst: Johnny Gudmand. Foto: Karsten Ellekær og Johnny Gudmand
I december 2019 gik nedrivningen af ejendomskontoret i Sibeliusparken, Rødovre alm. Boligselskab, i gang. Ejendomsfunktionen holdt til i en gammel bygning fra 1904, hvor der også boede en beboer og var to hotellejligheder. Oprindelig var planen blot at udskifte taget, men det viste sig, at bygningen var i så dårlig stand, at det gav bedre mening at rive det hele ned og opføre en ny bygning. Resultatet er en bygning med samme udtryk, men med indendørs forbedringer, som både kommer ejendomsfunktionærer, beboere og beboerdemokrater til gavn.
- Da vi begyndte at udskifte taget, viste det sig, at det gamle hus var i dårlig stand. Der var råd, svampe og borebiller, og vi blev nødt til at ændre vores planer og i stedet rive huset helt ned. Det var med blødende hjerte, for huset har været synonym med Sibeliusparken. Derfor ville vi gerne have et projekt, der i udtryk lå så tæt op ad det gamle som muligt, fortæller afdelingsformand Karsten Ellekær.
Nedrivningen begyndte i starten af december 2019 og var færdig i juleugen et par uger senere. Afdelingsbestyrelsen ville gerne have et projekt, der kom medarbejderne, beboerne og bestyrelsen til gavn.
- Det var tanken, at bygningen skulle huse ejendomskontor og et mødelokale til bestyrelsen, og så skulle det være handicapvenligt. Det kunne lade sig gøre, fordi en moderne bolig blev klar til den beboer, der boede i bygningen. Det vigtigste har været, at vi fik moderne faciliteter til medarbejderne. Et kontor med god ventilation, aircondition og alle de it-redskaber, der er brug for, forklarer Karsten Ellekær.
Funktionelt
Christina Guttmann er sekretær i Sibeliusparken, og hun oplever, at det nye ejendomskontor er langt bedre end det gamle. - Det gamle kontor havde et dårligt fysisk arbejdsmiljø, syntes jeg. Det nye er funktionelt, praktisk, lyst og superflot. Vi har fået nye møbler, et godt skrivebord og bedre mulighed for at tage ordentligt imod beboerne. Det er rigtig vigtigt, at beboerne føler sig velkommen på et ejendomskontor, og det kan de meget bedre nu. Det er en kæmpe succes, fortæller Christina Guttmann.
Stolt af projektet
Opførelsen af det nye ejendomskontor skred frem efter planen, og i juni var der rejsegilde. Afdelingsformanden er stolt af projektet, hvor både tidsplan og økonomi er mere end overholdt, og det er lykkedes at tænke alle parter ind:
- Medarbejderne har kommet med deres input, og de er taget med i projektet, som Nordbornholms Byggeforretning har realiseret. Beboerne har fået to lækre hotellejligheder på første sal og gode adgangsforhold, og vi har fået et ordentligt bestyrelseslokale. Det nye ejendomskontor er bygget i energiklasse A, så det er også langt billigere at opvarme end det gamle.
Se flere fotos i galleriet nederst.

Sådan så det gamle kontor ud.

Afdelingsformand Karsten Ellekær foran den nu færdige bygning med ejendomskontor, hotellejligheder og bestyrelseslokale.

Sekretær Christina Guttmann glæder sig over at arbejde i det nye ejendomskontor, der giver medarbejderne langt bedre forhold.

Der er lyst i ejendomskontoret nu, og en skranke sørger for, at medarbejdere og beboere holder afstand. Glas-adskillelse var i december på vej.

Beboerne har nu to lækre hotellejligheder, som de kan booke.
