Rheumpark bekæmper frost med saltlage og skåner miljø og pengepung

Ejendomskontoret har valgt multimaskiner, så de ikke står og venter på at blive brugt, men kan være i gang hele året.
Tekst og foto: Johnny Gudmand
Når frosten lægger sig på veje og stier i Rheumpark, Brøndby alm. Boligselskab, kører ejendomsfunktionærerne ud med saltlage i stedet for salt. Det er en løsning, der både gavner driftsøkonomien og miljøet.
- Vi hørte, at det var muligt at spare op til 80 procent salt ved at bruge saltlage i stedet, så derfor undersøgte vi løsningen. Jeg regnede på vores forbrug forleden. Vi kan have 500 liter saltlage med, og det er nok til at komme rundt i hele boligafdelingen. Her bruger vi omkring 100 kilo salt. Førhen brugte vi omkring et ton salt, fortæller ejendomsfunktionær Roan Blichfeldt.
Ud over et markant lavere saltforbrug, der både gavner økonomien og miljøet, oplever ejendomskontoret andre fordele ved at bruge saltlage.
- Vi har mange blomster og planter i boligafdelingen, og ved at bruge saltlage kan vi smide lage mere kontrolleret og undgå at ødelægge det grønne. Vi er en meget miljøbevidst boligafdeling, og når vi på denne måde kan gøre noget godt for miljøet, gør vi det, fortæller ejendomsleder Sten Brygger.
Pænere opgange
Det tager ejendomsfunktionærerne lige så lang tid som sædvanlig at bruge saltlage i stedet for salt, men det sviner meget mindre.
- Det sviner ikke lige så meget i opgangene, fordi beboerne ikke trækker så meget salt med ind. Maskinen har desuden koste, der kan køre baglæns, så vi kan køre helt hen til opgangen og trække sneen væk. Før brugte vi kost og skovl, og det tog længere tid, forklarer Roan Blichfeldt.
I Rheumpark har beboerne mulighed for at have husdyr, og også for dem er den nye løsning en fordel.
- Det er især godt for hundene, at vi ikke har saltflager liggende. Flagerne er ikke sunde for hundenes poter, siger ejendomsfunktionæren.
Multimaskiner
Det er en Hako Citymaster 600, ejendomskontoret bruger til at sprede saltlagen. Den er indkøbt via DAB’s indkøbsaftale med Hako Danmark sammen med en Hako Citymaster 1600 fejemaskine i 2019, fordi det gamle udstyr var nedslidt. Tilsammen har det kostet omkring 1,5 million kroner. Da ejendomskontoret var på udkig efter nye maskiner, var der særligt ét krav.
- Det har været vigtigt for os, at det var multimaskiner, så de kan bruges hele året. Det giver ikke mening at have en maskine, der står stille. Den ene maskine kan suge, feje og rydde sne. Den anden er en saltpålægger, snerydder, græsslåmaskine og vandingsmaskine, forklarer Sten Brygger.
Sparer tid
Førhen brugte ejendomskontoret vandslanger og spande, når afdelingens mange planter og blomster skulle have slukket tørsten. Saltpålæggeren kan hurtigt omdannes til en vandingsmaskine.
- Her kan vi køre rundt med 500 liter vand, og vi sparer meget tid ved at vande på denne måde. Før havde vi en ladvogn med spande på 10 liter, som vi så brugte, når vi for eksempel skulle vande træer. Vi er en grøn afdeling, og når vi fjerner et træ, planter vi et nyt, så vi har en del træer, der skal have vand, også det vi har fået af DAB, siger Roan Blichfeldt.

Ejendomsfunktionær Roan Blichfeldt er glad for, at ejendomskontoret slipper for en stor del af sit saltforbrug.

Saltlagen bliver spredt fra dysserne her.

Der bliver produceret 1000 liter saltlage i beholderen her, og den bliver så pumpen hen i en beholder ved siden af. Herfra kan den pumpes hen i maskinens beholder.

- Det tager kun omkring 30 minutter at skifte fra feje/sug til snerydning, forklarer ejendomsleder Sten Brygger.

Roan Blichfeldt viser den slange, der for eksempel kan bruges, når der skal saltes på afdelingens trapper.

Når koncentrationen er helt rigtig, er lagen færdig og klar til brug.
En sidste tak
Borgmester og selskabsformand ser frem til seniorbofællesskab
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os