DAB logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • Nyheder
  • Renovering uden genhusning: Det har været en alt for stor mundfuld
Tilbage 24.04.2025

Renovering uden genhusning: Det har været en alt for stor mundfuld

Øparken er i gang med en stor renovering, og det er hårdt for beboerne, som ikke er genhuset. Ikke tilfredsstillende, erkender DAB’s adm. direktør.

Lena, Pia, Vivian og Jimmy bor alle i Øparken i Slangerup, hvor en omfattende renovering er i gang.

Tekst og foto: Julie Grothen og Johnny Gudmand

Der er dækket op med kaffe og kage omkring havebordet i Øparken, og forårssolen skinner skønt. Men det er til gengæld langt fra idyl, som beboerne omkring bordet beskriver, når de skal fortælle om renoveringen af deres boliger.

Øparken er i gang med en stor renovering uden genhusning, og de fire beboere, som er samlet i dag, fortæller, at forsinkelser, mangelfuld information, ændringer i projektet og uvished gør hverdagen i boligafdelingen svær.

- Jeg tror, alle er blevet overrasket over, hvor meget arbejde der har været herude, siger Jimmy Sarvad, som er selskabsformand i Slangerup Boligselskab og selv bor i Øparken.

Det er ham, der har kontaktet DAB for at fortælle, hvordan beboerne i Øparken har oplevet renoveringen.

- Det her skal man ikke gøre nogen andre steder, det ville være synd for de beboere, siger Lena Rasmussen, der ligesom beboerne Pia og Vivian er mødt frem for at fortælle.

Ikke tilfredsstillende

DAB’s administrerende direktør, Ole Jacobsen, har også besøgt boligafdelingen og talt med Jimmy Sarvad om renoveringssagen.

- Renoveringsprocessen har ikke været tilfredsstillende, og det må vi erkende, siger Ole Jacobsen.

Renoveringen har ikke været planlagt godt nok, og DAB’s samarbejde med rådgiverne skulle have været bedre.

- Vi har lært, at der er behov for ekstern granskning og også behov for genhusning i sager som denne, siger Ole Jacobsen.

Han tilføjer, at DAB i dag som hovedregel anbefaler genhusning af beboerne, og at boligafdelinger tilknytter en beboerkoordinator i forbindelse med de store renoveringssager for at skabe tryghed og hjælpe beboerne bedst muligt igennem den svære proces, der ofte følger med en renovering.

 

Beboerne er ikke genhuset, så indboet er dækket til med afdækning, mens håndværkerne er i gang.

Rørene og det nye ventilationsanlæg fylder meget i beboernes skure.

Udfordringer fra begyndelsen

Renoveringen i Øparken, der blandt andet omfatter nye badeværelser, nye døre og vinduer, facadeplader og nye ventilationsanlæg i de 155 boliger, blev fra begyndelsen ramt af udfordringer blandt andet på grund af de store prisstigninger i kølvandet på corona. Udbuddet måtte gå om, og i august 2023 gik arbejdet i gang.

Beboerne er som nævnt ikke genhuset, og det er ikke sjovt at bo på en byggeplads, er beboerne omkring havebordet enige om.

- Det er ikke hensigtsmæssigt, i hvert fald ikke i toværelsesboligerne. Du kan ikke være der. Det støver og larmer for meget. Jeg skal heldigvis ud ad døren og på arbejde, men jeg kender jo også nogen, der skal være hjemme, fortæller Lena Rasmussen.

- Vi havde ikke penge i selskabet til at genhuse, det havde kostet mange millioner kroner oveni, og vi havde skulle finde genhusningsboliger, som vi ikke har. Men materialet har ikke været godt nok gennemtænkt, siger Jimmy Sarvad, der er formand for Slangerup Boligselskab.

Boligafdeling præget af byggeri

Udenfor på parkeringspladserne fylder håndværkernes redskaber, toiletvogne og de containere, hvor nogle af beboernes ejendele er pakket væk, og på stierne gennem boligafdelingen ligger køreplader. Hele boligafdelingen er præget af byggeriet, og det kunne være undgået, mener beboerne.

- Jeg har hørt, at man andre steder har gjort sådan, at beboerne er blevet genhuset en opgang ad gangen. Derefter er de kommet tilbage, og renoveringen er gået videre til næste opgang. Det har været problemløst. Men her er det kaos, siger Vivian.

Fra starten blev det vurderet, at beboerne ikke behøvede at blive genhuset.

- Vi havde ikke penge i selskabet til at genhuse, det havde kostet mange millioner kroner oveni, og vi havde skulle finde genhusningsboliger, som vi ikke har. Men materialet har ikke været godt nok gennemtænkt, siger Jimmy Sarvad.

Den manglende genhusning betyder, at håndværkerne har adgang til beboernes hjem, mens de bor der.

- Håndværkerne har sat dørlås på, så de kan gå ind, når det passer, fortæller Pia.

- De banker på, og så går de ind. Man er nødt til at stå op klokken halv syv, for de kan komme ti minutter over syv, siger Vivian.

Chef for Byg og renovering i DAB Steen Ejsing oplyser, at der er rettet op på varsling, og at håndværkerne først må arbejde i boligerne fra klokken otte.

Øparken er både boligafdeling og byggeplads, mens renoveringen er i gang.

Alle boligerne får nye badeværelser som en del af renoveringen.

 

Tager længere tid

Beboerne oplever, at de mangler information, både om projektet og om de konkrete opgaver i deres hjem.

- Meget strander på dårlig planlægning, og håndværkerne har ikke folk nok, så de kan ikke lave de der glid, og derfor får de ikke færdiggjort tingene løbende. Men det er jo ikke rigtig vores problem, så må man komme med en anden løsning. Det havde været dejligt, hvis de havde beskæftiget sig med en ting ad gangen, siger Jimmy Sarvad.

For beboerne betyder den manglende afslutning, at renoveringen af de enkelte boliger tager længere tid, end de har fået besked om.

- Jeg tror, jeg kommer til at runde to år, før de er færdige, siger Lena Rasmussen, som har en af de boliger, hvor arbejdet først gik i gang.

Pia fortæller, at hun regner med, at håndværkerne er færdige hos hende efter et år.

Mangler information

Flertallet af beboerne stemte i sin tid for renoveringsprojektet uden genhusning, men omkring havebordet er der enighed om, at beboerne ikke havde en chance for at vide, hvad de sagde ja til.

- Vi har ikke været informeret godt nok om, hvad vi kunne forvente. Generelt i hele processen skulle DAB have informeret mere, og der går tre-fire måneder mellem vi får nyhedsbreve, siger Pia.

Beboerne føler sig hverken informeret nok om tidsplan eller de konkrete løsninger i renoveringen. For eksempel har boligerne fået vindueskarme, som gør, at beboernes gardiner skal tilpasses, rørkasserne til ventilationsrør sidder nogle steder uhensigtsmæssigt i forhold til skabe eller vinduer, og selve ventilationsanlægget fylder i beboernes skure.

- Det havde været dejligt med en prøvelejlighed, så vi vidste, hvad vi gik ind til, siger Pia.

 

Steen Ejsing er enig i, at renoveringen af Øparken kunne have været bedre projekteret:

- Renoveringen kunne helt sikkert være bedre projekteret. Sagen viser også den udfordring, der ofte er, nemlig at boligerne er meget forskellige, og der er gennem tiden er lavet mange individuelle ændringer, som der skal tages hensyn til, hvilket kræver mere tid.

Ekstra fokus på store renoveringer

Beboernes tålmodighed er godt brugt. Derfor er de også glade for at have hinanden. Hver formiddag samles de fire til kaffe, kage og snak, det har de gjort siden corona, hvor det foregik med en meters afstand.

- Vi snakker sammen hver dag. Nogle gang siger vi: i dag skal vi ikke tale om renovering, og så går der tre minutter, så er vi i gang igen, siger Vivian.

DAB’s administrerende direktør Ole Jacobsen kan godt forstå, at beboerne er trætte af forløbet.

- Sager som den i Øparken skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at undgå. De store renoveringssager er meget komplekse, og det er også derfor, vi i DAB det seneste år har sat ekstra fokus på dem og samarbejdet med de eksterne rådgivere, siger Ole Jacobsen.

Næste nyhed

”Jeg synes, det er tilfredsstillende at hjælpe andre”

Forrige nyhed

”Jeg vågner ved, at min lejlighed er fuldstændig røgfyldt”

Spørg os

  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.

    Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os

  • Se flere svar

Kontakt

  • Frederiksberg
  • Esbjerg
  • Ishøj
  • Skælskør
  • Varde
  • Rødovre
Vis vej

Adresse:

Der er ingen tilgængelige oplysninger om kontoret

Kontakt

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt