DAB logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Strategi
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • Nyheder
  • Hjælp fuglene – uden at tiltrække rotter
Tilbage 07.11.2024

Hjælp fuglene – uden at tiltrække rotter

Her får du en række anbefalinger til at fremme fuglelivet i boligafdelingen uden at få besøg af skadedyr.

Tekst: Olga Rakitchenkova, landskabsarkitekt

Vi har i Landskab i DAB modtaget flere henvendelser fra boligafdelinger, hvor beboere var skeptiske over for forskellige fugleinitiativer. Mange tror, at fodring af fugle tiltrækker rotter.

Derfor har vi været i kontakt med Morten Nielsen fra Mon Skadedyrskontrol og rådgivning, og Jacob Jensen fra Dansk Ornitologisk Forening (DOF) for at få deres syn på sagen.

Utætheder i kloaksystemet

Morten Nielsen forklarer, at kloakkerne i byerne er blevet rotternes naturlige hjem, fordi der er masse af tørre redepladser, mad og sikkerhed. Rotter inde i en bolig og på udearealer er hovedsageligt tegn på utætheder i kloaksystemet.

Morten Nielsen fortæller, at nogle gange er det ved fuglenes foderbræt, man opdager, at der rotter i afdelingen. En rotte kan klemme sig igennem et hul med en diameter på blot to centimeter, og hullet kan bare være en sprække i belægningen.

- I bebyggelser er det udelukkende kloak, kloak og kloak, der er årsagen til rotter. Alfa og omega for rotten er, at de har en tør redeplads, og så skal de have noget føde, siger Morten Nielsen

 

I boligafdelingen Schønbergsgade på Frederiksberg er der sat fuglehuse op i flere af træerne. Foto: Julie Grothen

Vi fodrer for at opleve fuglelivet

 Jacob Jensen fra DOF mener, at det er vigtigt at huske at ”fugle fodres kun for menneskers skyld – de kan godt klare sig uden”. Det betyder dog meget for mange mennesker at kunne opleve fuglelivet på tæt hold, det giver glæde at kigge på små flyvende gæster. Vi har i Landskab udarbejdet en række anbefalinger for afdelinger, der vil fremme fuglelivet uden at tiltrække rotter.

 - Plant gerne frugttræer og buske, men sørg for at høste/opsamle nedfaldne bær og frugter. De nedfaldne frugter er ikke årsagen til rottespredningen, men hvis der er rotter i afdelingen, så æder de dem gerne.

 - Plant bærbuske og træer, for eksempel tjørnetræ og bærmispel, som nydes af mange små fugle. Deres bær er ikke så saftige, og rotter vil nok foretrække ”kloakmad” i stedet for.

 - Plant blomstrende enge, stauder, buske og træer, som er vigtige for fuglenes føde, især insekter.

 - Sørg for, at der er buskadser og træer, som giver skjule- og hvilesteder for fugle og er føde- og redesteder om sommeren.

 - Hæng fuglehuse op i afdelingen, især hvis der mangler store gamle træer. Brug gerne DAB-Landskabs skræddersyede løsning til fuglehuse, som du kan finde på dabbolig.dk.

 - Sørg for, at der er vand i nærheden for eksempel et fuglebad, og husk at fylde frisk vand i dagligt.

 - Hvis du gerne vil fodre fuglene, anbefaler vi at bygger et foderbræt. Overfodr ikke fugle. Læg ikke mere mad ud, end fuglene kan spise i løbet af få timer. Fodr ikke med madrester, det tiltrækker også kragefugle, duer, måger og rotter. Hvis du ser en rotte, skal du melde det til kommunen med det samme. Kontakt din ejendomsmester, så han/hun kan få tjekket og sikret, at kloaksystemet er intakt.

Kontakt gerne Landskab, hvis du er i tvivl eller har brug for rådgivning om de grønne udearealer. Du kan skrive til Landskab på e-mail: landskab@dabbolig.dk eller ringe på 77 32 00 00

Næste nyhed

E-nyt nr. 11 - 2024

Forrige nyhed

Rejsegilde: ”Nu er Solhaven ikke længere tegninger på et stykke papir”

Spørg os

  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.

    Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os

  • Se flere svar

Kontakt

  • Frederiksberg
  • Esbjerg
  • Ishøj
  • Skælskør
  • Varde
  • Rødovre
Vis vej

Adresse:

Der er ingen tilgængelige oplysninger om kontoret

Kontakt

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt