DAB-Lejerbo logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • Nyheder
  • God data kræver grundig oplæring
Tilbage 14.01.2025

God data kræver grundig oplæring

Temaet for fælles mestermøde i Køge var god data. Det kræver, at vi ensretter brugen af systemer, og her er grundig oplæring en vigtig forudsætning.

Ved det fælles mestermøde sørgede Driftssupport for, at deltagerne fik rig mulighed for at drøfte forskellige spørgsmål i grupper ved bordene.

- I genererer enorme mængder af data, uden at I selv er klar over det, sagde chefkonsulent Steen Hingebjerg Jensen.

Tekst og foto: Johnny Gudmand

Ledende ejendomsfunktionærer med tilknytning til administrationsafdeling 4 mødtes i oktober til et fælles mestermøde i Ellemarken. Det er første gang, et sådan møde bliver afholdt, og det blev faciliteret af Driftssupport.

Formålet med mødet var hovedsageligt at få en drøftelse om god data – blandt andet fordi sektoren bliver mødt med stadigt flere krav til dokumentation af for eksempel bæredygtighed, og her er digitale systemer en stor hjælp.

Samtidig fik deltagerne et indblik i, hvad Driftssupport er sat i verden for, og hvordan afdelingen kan hjælpe driften – for eksempel med systembrug.

- Vi bliver nødt til at strukturere de data, vi genererer. I genererer enorme mængder af data, uden at I selv er klar over det. Lige så snart I bruger penge og betaler en regning, genererer det data. Når I løser en opgave i e-Drift, genererer det data. Når I køber en dims hos Bolind, genererer det data. Der er uanede mængder, så vi skal kunne filtrere og strukturere dem, sagde Steen Hingebjerg Jensen, chefkonsulent i Driftssupport

Løsningen på de store mængder af data, og på at sikre kvalitet i data, er denne: - Vi bliver nødt til at ensrette den måde, I og jeres medarbejdere agerer, når I bruger systemer. Det kan være Omega, e-Drift, e-Syn og Bolind. For ellers får vi ikke en god nok kvalitet, og så er det ligegyldigt. Får vi ikke ensrettet og sikret kvaliteten, bliver vi koblet af udviklingen, og vi bliver overhalet af de andre, for fremtiden er digital, sagde Steen Hingebjerg Jensen.

Oplæring er vigtig

Deltagerne blev inviteret til at byde ind med indspark, og de drøftede forskellige spørgsmål i grupper i løbet af mestermødet. Et af de synspunkter, der blev udtrykt på forskellig vis under snakkene om ensretning og god data, var nødvendigheden af oplæring.

- Jeg synes, det er rigtig fint med den der ensrettede adfærd, men det kunne være rart med noget oplæring, sagde Michael Reiche Robinson, mesterassistent i Søgården, og tilføjede:

- Det er jeres pligt. Hvis vi skal ensrette det her, så skal der altså ske et eller andet.

- Vi er enige, og jeg kan kun give dig ret. Det er noget af Driftssupports opgave. Flere af medarbejderne er udekørende og kan hjælpe med brug af systemer. Det er noget, vi skal have mere fokus på i fremtiden, svarede Steen Hingebjerg Jensen

Michael Reiche Robinson (til venstre) var en af de deltagere, der lagde vægt på vigtigheden af grundig oplæring

Næste nyhed

Stort fremmøde for at se de nye rækkehuse i Askelunden

Forrige nyhed

AI kan være en hjælp for beboerdemokratiet

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt