Esbjerg sorterer madaffald
Tekst og foto: Julie Grothen
I Esbjerg Kommune skal alle husstande fra og med dette efterår sortere madaffald fra restaffald. Det gælder også i de almene boligafdelinger.
- I nogle boligafdelinger har man valgt nedgravede affaldsløsninger, og andre afdelinger, typisk tæt/lavt byggeri, har fået en ekstra 140 liters container, udover den man har i forvejen, fortæller driftschef i B’32 Bent Sejerup.
Tømning hver anden uge
I afd. 1, B’32 er løsningen blevet fire molokker til madaffald, som hver kan rumme 1,2 kubikmeter. Molokkerne har en fast inderbeholder, som sikrer mod lugtgener og udsivning. Molokkerne er placeret fire forskellige steder i boligafdelingen, så de lever op et krav fra kommunen om, at beboerne ikke skal have mere end 75 meter til den nærmeste afffaldsstation. Og madcontainerne bliver tømt hver anden uge, fortæller vicevært Mogens Jensen.
- Den ene uge bliver der tømt restaffald, og den anden uge bliver der tømt madaffald. Så håber vi, det er nok, forklarer han.
De fleste beboere er med
Beboerne har fra Esbjerg Kommune fået leveret en køkkenspand og 180 grønne plastikposer til madaffald, hvilket svarer til et års forbrug. Poserne bliver herefter leveret en gang om året.
- De fleste af beboerne har taget det rigtig godt til sig. Vi har 215 lejemål, og det er de samme få personer, der ikke kan finde ud af det, og som stadig smider en brugt pizzabakke i papaffald. Det er svært at gøre noget ved, siger Mogens Jensen, som dog forsøger sig med dialog.
Sender sms
Viceværten har tænkt sig at minde beboerne om, at de skal i gang med at sortere madaffaldet.
- Jeg vil sende en sms rundt og huske dem på at bruge det rigtigt. Hvis kommunen får for meget bøvl med, at det ikke er sorteret, kan vi jo få en udgift. Så hvis vi kan få alle med til at sortere ordentligt, er vi nået langt, siger Mogens Jensen.

En af de fire molokker til madaffald. I containeren ved siden af kan beboerne smide restaffald ud. Siden billedet er taget, er der sat nye skilte op, som minder beboerne om, at de ikke må parkere seks meter på hver side af molokkerne, hver fredag mellem klokken 8 og 12, da renovationsbilen skal have et ret stort sikkerhedsområde ved tømningen.
E-nyt nr. 11 2020
Hørsholm har holdt linjen og hjerterne varme under corona
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os
- Se flere svar