Beboersammensætningen til debat
De tænkte nye tanker.
De blev inspireret.
De løftede et øjenbryn.
De grinede.
Weekendens store Boligpolitiske Konference i Helsingør med over 190 deltagere blev en stor succes. Det er tre år siden, at DAB inviterede til et lignende arrangement. Men at tiden nu var moden igen, var mange enige om.
- Det er et rigtigt spændende program, vi har fået. Jeg er dog ked af, at politikerne har meldt afbud. Dem ville vi gerne have haft en debat med. En af de bedste ting ved arrangementet her i weekenden har været, at vi kunne mødes på kryds og tværs af afdelingerne og drøfte de udfordringer, vi har, siger en af deltagerne, Lene Møllenberg fra Lundtofteparken ved København. Og hun fortsætter:
- Mange af os står jo med de samme problemstillinger. Men der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange, så har de fundet en god løsning på et problem i Esbjerg, så fungerer den sikkert også her.
Prøv noget nyt!
Konferencen bød blandt andet på en debat om de udfordringer den almene sektor har. Et panel bestående af borgmester Ole Bjørstorp fra Ishøj, Camilla Hegnsborg, Hovedstadens almennyttige Boligselskab, Katja Lindblad, kommunalbestyrelsesmedlem i Vallensbæk og Flemming Udbjørg fra Slagelse almennyttige Boligselskab, diskuterede med salen – om de udfordringer den almene sektor har.

Mere end 190 deltagere var mødt op til Boligpolitisk Konference, hvor der både var debat og muligheder for at udveksle erfaringer.

På konferencen blev DAB's nye hjemmeside, dabbolig.dk, lanceret og modtaget med klapsalver af de mange fremmødte i salen.
Beboersammensætningen var et stort tema, og både panelet og konferencedeltagerne savnede redskaber til, hvordan man for eksempel skal håndtere psykisk syge beboere.
- Vi bliver nødt til at diskutere beboersammensætningen. Vi har mange beboere med en dårlig uddannelse, intet job og en dårlig sundhedstilstand, sagde borgmester Ole Bjørstorp.
Senere på dagen, og inden festmiddagen, bød foredragsholder Torben Wiese på et underholdende indlæg, der satte gang i lattermusklerne hos de fleste. Til stor morskab fortalte han om vores manglende evner til at tænke nyt og bryde nogle af hverdagens små og store trivielle gøremål. Hans besked var: Prøv at gøre noget nyt, tænk anderledes – også i bestyrelsesarbejdet.
Søndag formiddag satte beboerdemokraterne kursen mod Vapnagaard for at se nærmere på områdets fysiske rammer og den boligsociale udvikling.
Du kan læse meget mere om konferencen i det kommende nummer af DAB’s Nyhedsbrev.
I Bulderbyen kommer beboerne hinanden ved
DAB's Frivilligdag 2015
Spørg os
-
Hvad betyder fleksibel udlejning?
Fleksibel udlejning er en særlig ordning, som boligafdelingerne kan benytte. Ordningen aftales med den kommune, som boligselskabet og dets afdelinger ligger i.
Med fleksibel udlejning kan en boligafdeling vælge at give fortrinsret til boligsøgende, som eksempelvis allerede har arbejde i den kommune boligafdelingen ligger i, men som i dag bor i en anden kommune og derfor må pendle frem og tilbage til arbejde.
Ligeledes kan fleksibel udlejning bruges til at give dispensation til ægtepar over 50 år, som allerede bor i kommunen, men som ønsker at sælge deres parcelhus og flytte i en almen bolig.
Det er langt fra alle boligafdelinger der har fleksibel udlejning. Du kan se udlejningsregler for hver enkelt afdeling her på dabbolig.dk, under afdelingernes egne sider.
Ordningen kaldes også grøn anvisning og anvisning efter særlige sociale kriterier.
-
Må man annoncere en bolig uden om ventelisten?
I udsatte områder er der mulighed for, at kommune og boligselskab kan aftale, at op til 50 procent af de ledige boliger kan udlejes ved annoncering og dermed udenom ventelisten.
Der kan fastsættes kriterier for ansøgningen, og er der flere ansøgere, som lever op til disse kriterier, kan man trække lod mellem dem.
-
Hvad er reglerne for kombineret udlejning?
Efter loven kan reglerne om kombineret udlejning anvendes i boligområder bestående af fysisk sammenhængende almene boligafdelinger med mindst 1.000 beboere, hvor mindst 40 procent af beboerne mellem 18 og 64 år er uden for arbejdsmarkedet.
Hvis området har mindst 5.000 beboere, er det tilstrækkeligt, at mindst 30 procent af beboerne er uden for arbejdsmarkedet.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os