DAB-Lejerbo logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • Nyheder
  • ”Beboerne i Værebro Park ved bedst, hvordan det er at bo der”
Tilbage 18.11.2021

”Beboerne i Værebro Park ved bedst, hvordan det er at bo der”

Værebro Park trænger til en gennemgribende renovering. Da beboerne har vigtig viden, er de tænkt ind fra start i arbejdet med en stor helhedsplan.

Tekst: Johnny Gudmand. Foto: Ditte Clement Kristensen

Værebro Park i Gladsaxe blev bygget i slutningen af 1960’erne og rummer hele 1.345 boliger. Bebyggelsen er nu så gammel, at den trænger til en gennemgribende renovering. Derfor har selskabsbestyrelsen og afdelingen bedt Landsbyggefonden om støtte til en helhedsplan og fået ja.

- Beboerne i Værebro Park ved bedst, hvordan det er at bo der. For at sikre, at helhedsplanen løfter bygningerne og området mest muligt, har vi haft fokus på at få beboerne med så tidligt som muligt i processen, for deres input er afgørende, forklarer Ditte Clement Kristensen, kommunikationsrådgiver i DAB.

Spørgeskemaer som startskud

På grund af corona fik beboerprocessen dog en lidt anderledes start. Med forsamlingsloft og sociale bobler var det ikke muligt at samles på kryds og tværs, og beboerinddragelsen måtte derfor gribes utraditionelt an.

- Som en start blev der sendt digitale spørgeskemaer ud til beboerne. De handlede om forholdene i både beboernes boliger og i afdelingen. Der kom i alt mere end 1.700 besvarelser. Spørgeskemaerne gav rådgiverne en god fornemmelse af, hvad der var særligt vigtigt for beboerne, og dermed hvad vi skulle drøfte nærmere, når det atter blev muligt at mødes, fortæller Ditte Clement Kristensen.

Med besvarelserne i baghovedet kunne rådgiverne begynde at tilrettelægge en proces, hvor emnerne fra beboerne ville blive drøftet.

Tre opstartsmøder

I slutningen af august holdt boligafdelingen tre opstartsmøder. Indholdet på møderne var ens, men for at sikre at så mange som muligt havde mulighed for at deltage, blev mødet gentaget. Møderne blev holdt på forskellige dage og på forskellige tidspunkter - et af møderne blev for eksempel holdt en søndag formiddag. Og på det sidste møde var der sat tid af til sidemandsoversættelse. For at være sikre på, at invitationerne til opstartsmøderne ikke druknede i reklamer og anden post, gik folkene bag helhedsplanen utraditionelt til værks. På alle 1.345 hoveddøre blev der hængt en dørhænger med en kort invitation til informationsmøde og en QR-kode, som beboerne kunne scanne for at læse mere.

- I alt deltog over 100 beboere i opstartsmøderne, og størstedelen meldte sig også til de fire arbejdsgrupper: Boliger, Udearealer & Parkering, Center & Fællesfaciliteter og Miljø & Genbrug, siger Ditte Clement Kristensen.

Workshoppen

Midt i afdelingen ligger et indkøbscenter, hvor afdelingsbestyrelsen har stillet et tomt butikslokale til rådighed for helhedsplanen. Lokalet har fået navnet Workshoppen, og her mødes beboere, beboerdemokrater, rådgivere og ansatte fra DAB til snak og drøftelser om, hvad en fysisk helhedsplan i Værebro Park skal indeholde for at sikre, at den løser beboernes udfordringer.

- Med et fast lokale til rådighed er det muligt for arkitekterne at holde ”Åben tegnestue” hver tirsdag. Her kan beboerne kigge forbi for at høre nærmere om projektet og stille spørgsmål. Workshoppen bliver også brugt til at holde møder i arbejdsgrupperne, som mødes cirka en gang om måneden. På møderne i arbejdsgrupperne har der været livlig debat. Der har været en god stemning på alle møder, og selvom der har været mange meninger, så er alle holdninger blevet respekteret af de øvrige deltagere, fortæller Ditte Clement Kristensen.

Mellem møderne fungerer lokalet også som opslagstavle og påmindelse om den fysiske helhedsplan.

Efter de første møder tog alle arbejdsgrupper på en kort studietur for at få inspiration. Formålet med turene var at se forskellige måder at løse de samme udfordringer (fx støj eller utryghed) på. På studieturene var der fokus på at lære af andres fejltagelser og samtidig lade sig inspirere af andres vellykkede projekter. På den måde har studieturene også været med til at give deltagerne i arbejdsgrupperne og rådgiverne en fælles forståelsesramme og nogle fælles referencer.

Det næste skridt i processen er en idékongres. Her bliver alle i og omkring Værebro Park inviteret til at se og komme med input til det, som arbejdsgrupperne er kommet frem til.

Med et fast lokale fyldt med whiteboards, skitser, fotos, plancher, modeller og tegnegrej er det muligt for arkitekterne at holde ”Åben tegnestue” hver tirsdag.

Arbejdsgruppe på studietur til Remiseparken.

Et tomt butikslokale i indkøbscentret danner nu rammen om Workshoppen.

Næste nyhed

”Det sker noget, når vi spiser sammen”

Forrige nyhed

Det grønne hjerte banker i Frydenspark

Spørg os

  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.

    Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os

  • Se flere svar

Kontakt

  • Frederiksberg
  • Esbjerg
  • Ishøj
  • Skælskør
  • Varde
  • Rødovre
Vis vej

Adresse:

Der er ingen tilgængelige oplysninger om kontoret

Kontakt

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt