DAB-Lejerbo logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • Nyheder
  • Beboere i Sorgenfrivang II lærte, hvad de skal gøre i krisesituationer
Tilbage 22.04.2025

Beboere i Sorgenfrivang II lærte, hvad de skal gøre i krisesituationer

Afdelingsbestyrelsen i Sorgenfrivang II sørgede med et kursus for at klæde beboerne på til at håndtere forskellige krisesituationer.

Der var godt fyldt op, da Beredskabsforbundet holdt kursus for beboere i Sorgenfrivang II.

Tekst: Johnny Gudmand. Foto: Privat

Ville du vide, hvad du skulle gøre, hvis strømmen pludselig gik og først kom tilbage tre dage senere? Og ville du være parat til den situation?

Begge dele kan en del beboere i Sorgenfrivang II, Lyngby alm. Boligselskab, svare ja til. Tirsdag den 8. april havde afdelingsbestyrelsen nemlig inviteret beboerne til kurset ”Kriseparat – klar dig selv i 3 døgn”, som Beredskabsforbundet afholder gratis. 120 var tilmeldt kurset, men der var kun plads til 83 beboere. De sidste får dog chancen på et tilsvarende kursus til maj.

- Vi bor i et højhus, og det er der nogle helt særlige problematikker forbundet med, udover de problematikker der gælder alle. Derfor tog vi initiativ til at holde kurset, så beboerne kunne blive mere trygge i forhold til, hvordan vi kan håndtere krisesituationer. Bestyrelsen har gennemtænkt en række scenarier, og oplægsholderen gennemgik en masse forskellige situationer ved arrangementet, fortæller Jan Sigvardsen, medlem af afdelingsbestyrelsen og tovholder.

Forberedelse er afgørende

I en krise er det vigtigt at stå sammen, og det var også en pointe på kurset.

- Vi gjorde det også for at skabe lidt sammenhold, for især for nogle er det vigtigt, at der er aftaler med andre om, hvad vi gør, hvis der opstår en krise. Det gælder for eksempel dem, der ikke ville kunne komme ud af højhuset, hvis elevatoren er ude af drift. Vi er ikke ude på at overdramatisere, men det er vigtigt at vide, hvordan man kan afbøde konsekvenserne af en krisesituation. Egentlig handler det bare om at forberede sig bedst muligt, fortæller beboerdemokraten.

Et samarbejde

Afdelingsbestyrelsen sendte invitationer ud til alle, og i en boligafdeling med 428 boliger og næsten 1.000 beboere er det ikke så få.

- Driften har sat borde og stole op, og bestyrelsen sørgede for vand, kaffe, te og kage. Vores ejendomsleder Allan sørgede for at teknikken virkede med projektor, lærred og lyd. Arrangementet er et samarbejde mellem bestyrelsen og driften, og bestyrelsen var vært for aftenen. Jeg har ikke fået andet end positive tilkendegivelser, og jeg oplevede, at der var en supergod stemning, fortæller Jan Sigvardsen.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan få Beredskabsforbundet ud til din boligafdeling, så læs mere på 'Kriseparat - klar dig selv i 3 døgn' GRATIS kursus hos jer.

Oplægsholder Claus Bjørnelund gav beboerne en masse vigtig viden, de kan bruge ved forskellige krisesituationer.

Næste nyhed

Stillevangs 24 boliger er gået fra at være nedslidte til flotte

Forrige nyhed

”Jeg synes, det er tilfredsstillende at hjælpe andre”

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB-Lejerbo tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt