DAB-Lejerbo logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • Nyheder
  • Beboere i Sorgenfrivang II lærte, hvad de skal gøre i krisesituationer
Tilbage 22.04.2025

Beboere i Sorgenfrivang II lærte, hvad de skal gøre i krisesituationer

Afdelingsbestyrelsen i Sorgenfrivang II sørgede med et kursus for at klæde beboerne på til at håndtere forskellige krisesituationer.

Der var godt fyldt op, da Beredskabsforbundet holdt kursus for beboere i Sorgenfrivang II.

Tekst: Johnny Gudmand. Foto: Privat

Ville du vide, hvad du skulle gøre, hvis strømmen pludselig gik og først kom tilbage tre dage senere? Og ville du være parat til den situation?

Begge dele kan en del beboere i Sorgenfrivang II, Lyngby alm. Boligselskab, svare ja til. Tirsdag den 8. april havde afdelingsbestyrelsen nemlig inviteret beboerne til kurset ”Kriseparat – klar dig selv i 3 døgn”, som Beredskabsforbundet afholder gratis. 120 var tilmeldt kurset, men der var kun plads til 83 beboere. De sidste får dog chancen på et tilsvarende kursus til maj.

- Vi bor i et højhus, og det er der nogle helt særlige problematikker forbundet med, udover de problematikker der gælder alle. Derfor tog vi initiativ til at holde kurset, så beboerne kunne blive mere trygge i forhold til, hvordan vi kan håndtere krisesituationer. Bestyrelsen har gennemtænkt en række scenarier, og oplægsholderen gennemgik en masse forskellige situationer ved arrangementet, fortæller Jan Sigvardsen, medlem af afdelingsbestyrelsen og tovholder.

Forberedelse er afgørende

I en krise er det vigtigt at stå sammen, og det var også en pointe på kurset.

- Vi gjorde det også for at skabe lidt sammenhold, for især for nogle er det vigtigt, at der er aftaler med andre om, hvad vi gør, hvis der opstår en krise. Det gælder for eksempel dem, der ikke ville kunne komme ud af højhuset, hvis elevatoren er ude af drift. Vi er ikke ude på at overdramatisere, men det er vigtigt at vide, hvordan man kan afbøde konsekvenserne af en krisesituation. Egentlig handler det bare om at forberede sig bedst muligt, fortæller beboerdemokraten.

Et samarbejde

Afdelingsbestyrelsen sendte invitationer ud til alle, og i en boligafdeling med 428 boliger og næsten 1.000 beboere er det ikke så få.

- Driften har sat borde og stole op, og bestyrelsen sørgede for vand, kaffe, te og kage. Vores ejendomsleder Allan sørgede for at teknikken virkede med projektor, lærred og lyd. Arrangementet er et samarbejde mellem bestyrelsen og driften, og bestyrelsen var vært for aftenen. Jeg har ikke fået andet end positive tilkendegivelser, og jeg oplevede, at der var en supergod stemning, fortæller Jan Sigvardsen.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du kan få Beredskabsforbundet ud til din boligafdeling, så læs mere på 'Kriseparat - klar dig selv i 3 døgn' GRATIS kursus hos jer.

Oplægsholder Claus Bjørnelund gav beboerne en masse vigtig viden, de kan bruge ved forskellige krisesituationer.

Næste nyhed

Stillevangs 24 boliger er gået fra at være nedslidte til flotte

Forrige nyhed

”Jeg synes, det er tilfredsstillende at hjælpe andre”

Spørg os

  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.

    Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os

  • Se flere svar

Kontakt

  • Frederiksberg
  • Esbjerg
  • Ishøj
  • Skælskør
  • Varde
  • Rødovre
Vis vej

Adresse:

Der er ingen tilgængelige oplysninger om kontoret

Kontakt

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt