Beboerdemokrater mødtes til dialogmøder om ”Det tillidsfulde samarbejde”
Tekst og foto: Julie Grothen
I løbet af foråret har DAB afholdt dialogmøder for beboerdemokrater i alle de administrerede selskaber. Temaet for møderne var ”Det tillidsfulde samarbejde”, og der var rig mulighed for at udveksle idéer og erfaringer om, hvordan samarbejdet mellem de ansatte og beboerdemokratiet kan fungere bedst muligt. Møderne blev afholdt i Roskilde, Køge, Esbjerg og Lyngby.
DAB’s formand Henrik Berg, der også er formand for Hvidovre alm. Boligselskab og afdelingsformand i Bredalsparken og Grenhusene, var inviteret med til dialogmødet i Esbjerg.
- Formålet er at diskutere og snakke os frem til, hvad vi kan gøre. Kan vi gøre noget bedre? Og hvad er jeres mening om og holdninger til tingene. Det er rigtig vigtigt. I skal endelig række hånden i vejret og sige til. Vi tager imod alle idéer, tager dem med hjem og arbejder videre med dem, sagde Henrik Berg, som deltog i drøftelserne med beboerdemokrater fra det sydvestlige Jylland.
Det handler om dialog
Baggrunden for temaet på møderne var beslutningen fra Repræsentantskabsmødet 2023 om at kigge nærmere på medarbejderomsætningen i DAB og de administrerede selskaber. Der er efterfølgende nedsat en arbejdsgruppe under DAB’s bestyrelse med beboerdemokrater og medarbejdere. Formålet er at sikre, at DAB og de administrerede selskaber også fremover er gode arbejdspladser.
- Gruppen blev hurtigt enig om, at det handler meget om dialog. Ikke mindst med jer, der sidder her. Beboerdemokratiet er en vigtig brik. Vi har jo relationer med medarbejderne – både vores ejendomsfunktionærer og de ansatte i DAB, sagde Henrik Berg.
Forventningsafstemning er vigtig
Dialogmøderne blev faciliteret af Ingerfair, en virksomhed med ekspertviden om samarbejdet mellem ansatte og frivillige. I Esbjerg stod konsulent Inge Vahlgren for at sætte dialogen i gang.
- Samarbejdet har indflydelse på jeres arbejdsmiljø som beboerdemokrater og på alle de ansattes trivsel. Hvad er det, I synes skal styrkes i samarbejdet mellem jer og ansatte i DAB og på ejendomskontorerne? lød det overordnede spørgsmål til deltagerne.
Inge Vahlgren forklarede, at et vigtigt nøgleord er forventningsafstemning, ikke kun om hvilke opgaver der skal løses, men også om hvordan. Uklare magtstrukturer og modstridende krav kan også være dårlige for arbejdsmiljøet, fortalte hun.
- Hvis vi ikke får afstemt, hvem der må beslutte noget, så kan vi komme til at sige eller gøre noget, som ikke er hensigtsmæssigt i et samarbejde, sagde Inge Vahlgren.
Overskrifter på det gode samarbejde
Deltagerne samarbejdede i grupper om at finde overskrifter for, hvad der kan gøre samarbejdet bedre, eller hvad der gør, at det fungerer rigtig godt allerede. Derefter kunne beboerdemokraterne vælge, hvilke overskrifter de ville være med til at videreudvikle på. Her er nogle af de forslag, der kom på bordet i Esbjerg:
- Viceværten skal med til bestyrelsesmøder eller i hvert fald orienteres. Han/hun behøver ikke være med hele aftenen.
- Workshops med beboerdemokrater og DAB-ansatte med tid til oplæg, diskussion og erfaringsudveksling.
- Formaliserede, faste møder med ejendomsmester med status på budgetter, hvilke opgaver der er i gang og andet.
- Ordentlighed i kommunikation: skriftlige aftaler og forventningsafstemning mellem bestyrelse og ejendomsfunktion.
- Årshjul for boligafdelingen med deadlines og tovholder for at undgå mistillid og misforståelser mellem beboere, ejendomsfunktion og bestyrelser.
Mange tak for bidragene
Administrerende direktør Ole Jacobsen rundede aftenen af og takkede deltagerne.
- Vi sætter pris på, at I bruger en aften på at bidrage til, at vi alle sammen kan gøre DAB og de administrerede selskabers ejendomsfunktioner til endnu bedre arbejdspladser. Vi har brug for, at alle ansatte på alle niveauer synes det er nogle gode arbejdspladser, de møder ind på, og at det er et super spændende og meningsfuldt samarbejde, de har, både med DAB og i endnu højere grad med jer, sagde Ole Jacobsen.
Efter de fire dialogmøder bliver de mange gode forslag samlet sammen, og deltagerne får de overordnede pointer samt slides fra oplæggene sendt ud. Arbejdsgruppen fortsætter indsatsen for tilknytning og tiltrækning af medarbejdere, som skal afrapporteres ved Repræsentantskabsmødet i 2025.
Se flere fotos ved at klikke på billedet herunder.

I Esbjerg var beboerdemokrater fra B'32, Bolig Syd Vest, Boligforeningen Fremad, Boligselskabet Filsø og Esbjerg alm. Boligselskab samlet til dialogmøde.

Der var mange bud på, hvordan samarbejdet mellem beboerdemokrati, DAB og boligselskabernes ansatte kan blive endnu bedre.

Inge Vahlgren fra Ingerfair faciliterede dialogmødet i Esbjerg.

Der var rig lejlighed til erfaringsudveksling ved bordene.

Lille bed i Egegårdsvænget spreder glæde
Bøgeparken omdanner sine flotte udeområder
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os