Frivillige unge fra Assist hjælper beboere i Hillerød Øst

Dave Chung og Marie Holmgaard i fuld gang med at klippe hæk for en beboer i Kongevænget 2.
Tekst og foto: Johnny Gudmand
I ”kommandocentralen” i beboerhuset Brohuset i Kongevænget sidder Thyge Enevoldsen. Han er koordinator for Assist, som er et fællesskabsprojekt arrangeret af Hillerød alm. Boligselskab, Kristeligt Forbund for Studerende og Grønnevang Kirke. Hans telefon ringer med korte mellemrum, og frivillige kommer forbi for lige at hente arbejdshandsker eller andet, de skal bruge til at løse praktiske opgaver for beboere i Hillerød Øst, heriblandt Kongevænget. Projektet opstod i 2011, og boligselskabet og kirken havde i forvejen et godt samarbejde.
- Det er altid en fordel at kende hinanden, når du skal sætte et projekt i gang. Vi har i forvejen stormøder her i Brohuset, hvor foreninger, fædregruppen, afdelingsbestyrelserne og mange andre mødes. Det gjorde det nemt og enkelt at få Assist i gang. Tillid er sindssygt vigtigt, fortæller Thyge Enevoldsen, tidligere præst i kirken.

Mohammed Morad.
Folk har brug for hjælp
Det første år var der ikke mange studerende, som deltog, og der var heller ikke mange, der bad om hjælp. I år er 14-19 unge hver dag i marken, og forrige år var tallet 25.
- Brohuset sendte breve ud til alle beboere, for det er en tillidssag at invitere nogen ind i sit hjem. Stille og roligt kom der flere beboere og studerende. Folk har brug for hjælp, og vi har nogen, der vil hjælpe, så det er en symbiose mellem beboernes gæstfrihed og de frivilliges gavmildhed. Når vi deler noget med hinanden, får vi mere, ikke mindre, fortæller Thyge Enevoldsen.
Det er alle typer mennesker, der siger ja tak til praktisk hjælp af forskelligt omfang, og Assist-ugen slutter af med en fest.
- Vi ved fra tidligere år, at hjælpen er en opmuntring. Både for modtagerne og giverne. Det planter noget fællesskab og giver en glæde både under ugen og bagefter. Der er mange rørende situationer i Assist. Vi får rørt nogle mennesker, og de rører os, forklarer koordinatoren, der har Hillerød Øst som sit gamle ”præste-hood”.
Siden 1999 har han været SSP-medarbejder for Hillerød Kommune. Derudover er han ansat i Helsingør Stift som inspirator for, hvordan kirker kan være en ressource i deres områder.
Beboerne hjælper
Beboerne i Kongevænget bidrager også til Assist. For eksempel sørger en beboer for at holde Brohuset åbent, en anden bortskaffer haveaffald på sin havetraktor, og en tredje er nattevagt, når de studerende overnatter i kirken.
- Beboerne hjælper selv til, ellers ville det ikke virke! Min drøm er, at endnu flere kirker og boligselskaber ser, hvor meget vi får ud af at løfte et boligområde sammen. Når kommunen, kirker, boligselskaber, foreninger og skoler arbejder sammen på tværs, kan vi meget. Det giver virkelig meget mening at gøre tingene sammen, det oplever vi i Hillerød, forklarer Thyge Enevoldsen.

Dave Chung i fuld gang med at klippe beboerens hæk.

Fra venstre ses koordinator Thyge Enevoldsen, Ole Torvig-Christensen, der hjælper med at koordinere, og beboer John Aage Bomann Hansen, der blandt andet sørger for, at Brohuset er åbent hele ugen.

Marie Holmgaard.

Dave Chung.
Giver tilbage
I 2015 hjalp Assist med at istandsætte boliger i en tidligere børnehave, så det blev et bedre hjem for de flygtningefamilier, der skulle bo i den. En af flygtningene var Mohammed Morad, der i år selv er ude at udføre praktisk arbejde.
- Jeg er med af personlige årsager. Da jeg kom til Danmark for fem år siden, hjalp Assist min familie rigtig meget. Det her er min måde at give noget tilbage på. Jeg vil prøve at komme hvert år, fortæller den frivillige.
Han er sammen med Dave Chung og Marie Holmgaard i fuld gang med at klippe hæk for en beboer i Kongevænget 2. Dave må siges at være en veteran.
- Jeg begyndte i Assist i 2013, og i år er min sjette gang. Det lød spændende, og det var det, fortæller Dave Chung.
- Jeg er barn af kirken, og jeg synes, det er er fedt projekt. Det er en god måde at bruge sin sommerferie på, tilføjer Marie Holmgaard.
De frivillige har et godt fællesskab, og der er plads til hygge både under og efter udførelsen af de praktiske aktiviteter.
- Vi har et nærværende fællesskab, og vi lærer hinanden godt at kende, siger Dave Chung.
- Folk er rigtig søde, og jeg har stadig kontakt med en af dem, der hjalp mig og min familie. Vi har et godt sammenhold i Assist, siger Mohammed Morad.
- Det er en fed måde at være sammen på. Det giver et naturligt fællesskab, når vi ”rykker ind” hos en beboer, tilføjer Marie Holmgaard.
Dagens hækkeklipning finder sted hos Jens Rahbek, der sætter pris på, at de unge er i hans have.
- Jeg er meget glad for, at de har fået min hæk ned i en normal højde, siger han.
Thyge Enevoldsen hjælper gerne flere boligselskaber i gang og kan kontaktes på ten@km.dk
- Det vigtigste er, at man har forståelse for, at vi har brug for hinanden og lyst til at lære hinanden at kende. I samarbejdet skal man altid tro på den gode hensigt. Man skal invitere folk med i samarbejdet og ikke bare sætte en seddel op. Folk skal mærke, at de er ønskede.

Dave Chung føjer grene til bunken, mens Mohammed arbejder på at gøre bunken mindre.
Hver tirsdag går de tur i Nørre Alslev
Grønt Udvalg træffer beslutningerne om de grønne områder
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os