Beboere bygger bro knyttede bånd og skabte bevægelse
Tekst og foto: Julie Grothen
Du skal bare have en idé og tage din nabo med! Sådan lød budskabet sidste forår fra projektkoordinator i Aktive fællesskaber Christine Wenstrup til beboerne i tre boligselskaber, som deltog i initiativet Beboere bygger bro.
I Hillerød alm. Boligselskab, Nørre Alslev alm. Boligselskab og Taastrup alm. Boligselskab har 448 beboere deltaget i aktiviteter som en del af initiativet.
Beboere bygger bro var et samarbejde mellem DAB, DGI og de tre boligselskaber, der forløb fra marts til december 2021. Formålet var at afhjælpe ensomhed blandt beboere i DAB-administrerede boligafdelinger som følge af coronanedlukningen i vinteren 2020-2021, og initiativet var støttet med midler fra Folketingets Vær Med!-pulje til bekæmpelse af ensomhed.
Værdifuld læring
Initiativet var forankret i Aktive fællesskaber i DAB, som i forvejen arbejder med at engagere beboere til at skabe fælles aktiviteter i deres boligafdelinger og derigennem skabe bæredygtige fællesskaber. I løbet af de ni måneder har de 448 beboere fået rørt sig, grinet med deres naboer og lært deres lokale sportsforening at kende. De har spillet fodbold, været med gåfællesskabet ude i naturen, danset i børnefællesskabet eller fået sved på panden med gymnastikholdet.
- Over de ni måneder har vi fået værdifuld læring om samarbejdet mellem almene beboere og det lokale foreningsliv. Vi fik bekræftet vores formodning om, at begge parter kunne få glæde af samarbejdet, siger Michael Wulff, chefkonsulent i Aktive fællesskaber i DAB.
Mål er mere end nået
Der var fra starten tre målsætninger med Beboere bygger bro: 1.500 beboere skulle være informeret om samarbejdet, 360 beboere skulle deltage i en aktivitet for første gang, og 120 beboere skulle deltage i en aktivitet to eller flere gange. Og disse mål blev mere end nået.
- Vi nåede alle de mål, vi satte os – og mere til. Der er kommet gode fællesskaber og vigtig læring ud af Beboere bygger bro, som giver solid grobund for videre indsatser. Arbejdet med brobygning mellem beboere og foreninger er meningsfuldt og givende, siger Michael Wulff.
Erfaringerne fra Beboere bygger bro viser, at den personlige invitation er afgørende for, om et samarbejde kommer i gang, og at DAB’s Aktive fællesskaber og DGI’s landsafdelinger kan være det bindeled, der hjælper relationer på vej ofte også i samarbejde med kommunens idrætskonsulenter.
Se videoen om Beboere bygger bro nedenfor.

I Nørre Alslev deltog beboerne i en ugentlig gå-klub.
- Målet var at informere 1.501 beboere om samarbejdet Beboere bygger bro - 4.005 beboere blev informeret
- Målet var, at 360 beboere var med til en aktivitet for første gang – 448 beboere var resultatet
- Målet var, at 120 beboere var med i et forløb af to eller flere aktivitetsgange – 176 beboere var resultatet
”Man har et ansvar over for andre mennesker”
Hvad betyder de høje energipriser for din varmeregning?
Spørg os
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Hvor står jeg på ventelisten?
Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.
Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen.
Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.
Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".
Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.
-
Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero.
Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.
-
Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.
Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse.
Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.
Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.
-
Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.
Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os
- Se flere svar