DAB-Lejerbo logo
  • Udgivelser
  • Jobs
  • Erhverv
  • Kontakt
  • Om os
  • Find bolig
  • At bo alment
  • Min side
  • Min side
  • Gemte boligønsker 0

Du bruger en ældre version af Internet Explorer, så siden ikke fungerer optimalt. Du bør opgradere din browser til den nyeste version af Internet Explorer eller benytte en anden browser som feks Google Chrome. Læs mere her

  • Her er du:
  • Forside
  • Aktuelt
  • FrivilligNyt
  • Aktive beboere mødtes til en dag i frivillighedens tegn
Tilbage 06.11.2018

Aktive beboere mødtes til en dag i frivillighedens tegn

150 aktive beboere fra boligafdelinger administreret af DAB mødte op til årets Frivilligdag, der bød på oplæg, værksteder og gode samtaler.

Der var tid til gode snakke, da DAB's Frivilligdag løb af stablen.

Tekst og foto: Johnny Gudmand

Hvis mængden af drukket kaffe er en indikator for et arrangements succes, var DAB’s Frivilligdag 2018 en kæmpe succes. 200 kander kaffe drak de 150 deltagere. Måske var forbruget af kaffe imidlertid udtryk for noget helt andet. Mange af de aktive beboere havde nemlig været tidligt oppe for at være klar til at mødes til en dag i frivillighedens tegn. Flere kom endda en hel time, før programmet startede. Eller også var kaffeforbruget simpelthen blot et udtryk for, at mange mennesker i tidsrummet fra 11-18 sad sammen og havde gode samtaler over den varme drik.

Niels Olsen, administrerende direktør i DAB, indledte dagen ved at byde de aktive beboere velkommen.

- Ved Frivilligdagen fejrer vi rigtig mange gode fællesskaber i boligafdelingerne og alle jer aktive beboere. I er formidable naboer, som står for forskellige og meget spændende initiativer og det gode naboskab, fortalte han.

Samtidig løftede Niels Olsen sløret for, at der er nyt på den frivillige front. Som en del af Fællesskab & Frivillighed sætter DAB fokus på en ny aktivitet med titlen Aktive ældre i aktive fællesskaber. Aktiviteten er støttet af VELUX FONDEN og begynder i 2019.

Den gode modtagelse

Hanna Christensen, projektleder i DGI for ABC for mental sundhed, var den første oplægsholder til at indtage scenen. Projektlederen fortalte blandt andet om godt værtskab i fællesskaberne.

- Det er en god idé at være bevist om, hvordan vi tager imod nye, og hvordan vi bibeholder det gode fællesskab. Det gode værtskab handler om tydelige rammer og at sørge for, at alle er med. Det betyder ret meget, at nye bliver taget godt imod. Det handler helt lavpraktisk om, hvordan vi går hen og tager imod, fortalte Hanna Christensen.

Undervejs i sit oplæg sørgede Hanna Christensen for at inddrage deltagerne med snakke ved bordene og fysiske øvelser. En af dem gik ud på, at deltagerne sammen med en makker skulle bevæge armene i forskellige retninger. Når de valgte samme retning, skulle de high-five. Øvelsen gik ofte ”galt”, og AFUK blev fyldt med latter.

- Det her handler om, at det er ok at fejle, og at vi skal blive lidt bedre til også bare at grine sammen i fællesskab. Hvis der er noget, som kan få smilet frem, så er det nogle gange, når vi fejler, sagde Hanna Christensen.

Smagsprøver

De 150 aktive beboere blev efter frokost inddelt i holdene Frejdige Frivillige, Aktive Aktivitetsentusiaster og Fælles Skaberne. De næste par timer deltog holdene på skift i tre værksteder.

Det ene stod Johan Stauner Bill, gruppeleder for en spejdergruppe med 175 medlemmer, for. Her skulle deltagerne reflektere over, hvorfor de er frivillige, hvad der skaber glæde ved at være frivillig, og hvad der demotiverer. Én af hans pointer var, at fællesskaber skal huske at give smagsprøver.

- I hverver ikke nye frivillige på én dag. I gør det over en lang periode. Her skal I tilbyde smagsprøver. Nye i fællesskabet kan for eksempel løse en lille opgave. I kan give smagsprøver på både det frivillige arbejde og på oplevelserne, fortalte Johan Stauner Bill.

Hverdagshelte

For Stine Pilmark, forstander på AFUK, er de aktive beboere hverdagshelte. Det lod hun dem vide ved sit værksted, der handlede om at bevare motivationen. Ved værkstedet skulle de frivillige drøfte, hvad de oplever som udfordringer for fællesskabet. De blev også opfordret til at finde sætninger, som de skal huske på i hverdagen, og især på de dage, hvor det hele er lidt svært.

Forstanderen trak paralleller til hverdagen på AFUK og gav et simpelt og vigtigt råd videre.

- Der, hvor der er rart at være, der vil mennesker gerne være. Der, hvor de føler sig velkomne, uanset hvem de er, der vil de gerne bidrage, fortalte hun.

Frivilligcirklen

Lasse F. Petersen, konsulent i virksomheden Ingerfair, lærte deltagerne om Frivilligcirklen. Cirklen går ud på, at der er fire niveauer af engagement: bestyrelsesmedlemmet, tovholderen, den engagerede beboer og den nysgerrige. Konsulenten fik derudover deltagerne til at reflektere over, hvilke ændringer der skal ske i morgen i deres fællesskab, hvor de kan begynde og få succes hurtigt, og hvad der står i vejen for at gå i gang. De spørgsmål var nogle af dem, der skabte en næsten ustoppelig debat blandt bordene i lokalet.

Flinke frivillige

Efter runderne med værksteder var der oplæg med Lars AP, stifter af bevægelsen Fucking Flink. Han delte rundhåndet ud af eksempler på flinke mennesker, der gør en forskel i hverdagen, bare ved at være flinke mod andre. Han fortalte om fordelene ved at være flink og om forskellige studier på området. En af hovedpointerne var, at flinke handlinger smitter:

- Når I frivilligt tager initiativer, gør I noget godt for dem omkring jer, som I direkte berører. I gør også noget godt for jer selv, og det er givetvis også en del af grunden til, at I gør det. Og selv folk, der ikke bor umiddelbart med jer, men bare ser eller hører om det, I gør, de bliver også løftet af jeres indsats.

Oplægsholderen kaldte de aktive beboere for samfundets kit og forklarede, hvor vigtigt deres arbejdere er. De er for eksempel med til at bringe folk tættere sammen.

- Vi er alle i situationer, hvor vi oplever ensomhed, og det koster os meget som samfund. Derfor skal vi finde måder at kitte samfundet sammen igen. Det er dér, I er uvurderlige og fuldstændig uundværlige. Det arbejde, I udfører, er i virkeligheden pionerarbejde. I hækler samfundet sammen. Jeg ved, at det kan virke som en uoverskuelig indsats, men I er helt derude i frontlinjen, sagde Lars AP.

Rytmisk kor

Som afslutning på dagen udfordrede Stine Pilmark deltagerne. De skulle ud i en anderledes form for ”kongens efterfølger”, en ”selskabsleg” hvor de lærte hinanden bedre at kende og til slut fik hun på under 10 minutter arrangeret et rytmisk kor. 

Se mange flere billeder fra dagen ved at klikke på galleriet herunder.

Forrige Næste
Næste nyhed

Markant farveskift i Lille Birkholm III, Herlev alm. Boligselskab

Forrige nyhed

Klassisk københavner-bebyggelse renoveres for 308 millioner kroner

Spørg os

  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Hvor står jeg på ventelisten?

    Du finder din plads på ventelisten ved at logge ind på "Min side" og klikke på fanen "Min boligsøgning" øverst.

    Klik derefter på "Mine opskrivninger" i venstre side af skærmen. 

    Her kan du for hvert boligselskab se, hvilken plads du har på ventelisten til de forskellige boligtyper.

    Klik på "+Vis boliger du er skrevet op til".

    Hvis du ikke kan huske din adgangskode, kan du trykke på knappen "Få din adgangskode." Derefter skal ud indtaste din e-mail adresse eller dit interessentnummer. Hvis dette ikke fungerer, kan du ringe til Servicecentret på telefon 77 32 00 00, hvor du kan få hjælp.

  • Sidst var jeg nr. 50 på ventelisten, hvorfor er jeg nu nr. 52 på ventelisten?

    Din placering på ventelisten kan 'gå op og ned' afhængig af, om de andre personer på ventelisten vælger at være aktive eller stille deres ansøgning i bero. 

    Alle personer på ventelisten er dog placeret efter, hvor længe de har stået på ventelisten.

  • Hvorfor er jeg slettet? Jeg har ikke modtaget et girokort.

    Desværre glemmer mange at oplyse DAB om deres nye adresse, når de flytter. Det betyder, at vi ikke kan sende dem et girokort til genopskrivning og de bliver slettet fra ventelisten. HUSK derfor altid, at du skal meddele DAB din ny adresse. 

    Husk, at du automatisk bliver slettet fra ventelisten når du får tildelt en bolig.

    Husk at give DAB besked, hvis du flytter mens du står på venteliste hos os til en bolig. Ellers kan vi ikke sende dig et nyt girokort, når det bliver tid til genopskrivning. Betaler du ikke til tiden, bliver dit navn slettet fra ventelisten.


  • Vi kan desværre ikke finde et svar til dig.

    Forsøg at formulere dit spørgsmål anderledes, eller kontakt os

  • Se flere svar

Kontakt

  • Frederiksberg
  • Esbjerg
  • Ishøj
  • Skælskør
  • Varde
  • Rødovre
Vis vej

Adresse:

Der er ingen tilgængelige oplysninger om kontoret

Kontakt

Hurtig vej til ...

  • Find bolig
  • Når du flytter ind og ud
  • Kontakt
  • Persondatapolitik
  • Whistleblowerordningen
  • Tilgængelighedserklæring
Log ind på
Min side

DAB tager forbehold for oversættelsen ikke er korrekt