Aktuelt
På årets regionalmøder for ejendomsfunktionærerne var der sat fokus på løsning af hverdagens konflikter.
På årets regionalmøder for ejendomsfunktionærerne var der sat fokus på løsning af hverdagens konflikter.
Konstruktiv konfliktløsning Som alle medarbejdere, der har direkte kundekontakt, kan man som ejendomsfunktionær nogen gange føle, at man sidder på øretævernes holdeplads. Heldigvis forløber hverdagen langt oftest i ro og harmoni med beboerne. Men hvad gør man, når en meget rasende beboer pludselig kommer farende ind på ejendomskontoret, råber og skriger, og ejendomsfunktionæren eventuelt føler sig truet? Det har konfliktløsningskonsulent Erik Parkvald et godt bud på og han deler i disse dage sin viden med ejendomsfunktionærer ansat i boligafdelinger administreret af DAB. - Hold et spejl op for modparten, fortæl ham hvad det er han gør. Fortæl ham derefter, hvordan det virker på dig. Det ved folk i langt de fleste tilfælde ikke. Foreslå ham en anden måde at løse problemerne på og anskueliggør så for ham, at hvis han er med på den, så kan problemerne løses, lyder et godt bud på et 'fire-trins værktøj' til demontering af konflikter fra Erik Parkvald. Et andet centralt værktøj til imødegåelse af konflikter er ifølge Erik Parkvald respekt. Som direkte oversat betyder, at man ser den anden. Derfor er det igen vigtigt, at man lægger sin modvilje til side og lytter modparten og finder ud af, hvad det egentlig er, han vil meddele. Oplægget fra konfliktløsningskonsulenten på årets regionalmøder bød også på konkrete øveser, hvor ejendomsfunktionærerne lærte, hvor meget bl.a. kropssproget betyder i kommunikationen mellem mennesker.
28.sep.2011/neg
Læs mere om ejendomsfunktionærerne på regionalmøde i E-nyt, som udkommer 1. oktober.
billedtekst: En stor del af kunsten i konfliktløsning handler ifølge Erik Parkvald om at se indholdet i modpartens budskab, i stedet for formen det bliver afleveret i.
Næste nyhed
Energigruppen kommer på besøg
Forrige nyhed